Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorToivanen, Pekka
dc.contributor.authorRytkönen, Aino
dc.date.accessioned2020-06-10T08:36:20Z
dc.date.available2020-06-10T08:36:20Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69837
dc.description.abstractTutkielma käsittelee musiikin merkitystä nuorten maahanmuuttajien kotoutumiseen suomalaisessa yhteiskunnassa. Tavoitteena oli selvittää, millaisia merkityksiä musiikki luo Suomeen tulleille nuorille, esimerkiksi tukeeko musiikki uuden kielen oppimista, sosiaalisten suhteiden luomista kantaväestöön ja identiteetin kehitystä. Samalla tarkasteltiin luoko musiikki nuorille turvan tunnetta ja uskoa tulevaisuuteen uudessa ympäristössä. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen, fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusmenetelmällä, koostuen viidestä Lähi-idästä tulleen nuoren teemahaastattelusta. Haastateltavat olivat muuttaneet Suomeen 12-15 vuoden iässä ja ehtineet asua Suomessa 3-11 vuotta. Haastateltavat ovat tällä hetkellä varhaisaikuisia. Haastattelurunko koostui kolmesta osasta: haastateltavan taustasta, suhteestaan musiikkiin ja sosiaalisesta identiteetistään. Haastattelujen tavoitteena oli luoda kokonaiskuvaa siitä, millaisia subjektiivisia kokemuksia ja ajatuksia musiikki on luonut ja luo heidän arjessaan heidän kotoutumisprosessin aikana. Haastatteluaineistojen tuloksia verrattiin ja tulkittiin nojaten teoreettiseen viitekehykseen. Tutkimustulokset antoivat viitteitä siitä, että musiikilla on monenlaisia ja suuriakin merkityksiä nuorten maahanmuuttajien integroitumiseen. Osalla haastateltavista ystäväpiirit muodostuivat yhteisen musiikkimaun myötä ja kokivat tämän myötä olevansa vahvasti osa tiettyä yhteisöä. Suurin osa haastateltavista kokivat suomen kielisen musiikin auttaneen heitä oppimaan kieltä nopeammin sekä ymmärtämään ja oppimaan sitä kautta suomalaista kulttuuria. Musiikki auttoi myös monenlaisten tunteiden käsittelyssä – oli kyseessä sitten esimerkiksi tunnelman kohottaminen, motivaation ylläpitäminen tai kaipuu kotimaahan. Voidaan ajatella, että musiikkia voisi hyödyntää yhä systemaattisemmin nuorten integroimisessa. Samalla, tutkimus antoi laadukasta tietoa Lähi-idän eri alueiden suhtautumisesta musiikkiin – neljä viidestä haastateltavasta tulivat alueista, joissa musiikki koettiin ’haramina’ eli kiellettynä. Tämän tutkimuksen tulokset ovat merkittäviä myös musiikkikasvatuksen näkökulmasta, sillä eri kulttuurien ymmärrys auttaa kasvattajia lähestymään oppilaitaan paremmin.fi
dc.format.extent81
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleMusiikin merkitys Lähi-idästä tulleiden nuorten kotoutumiseen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202006104079
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkitiedefi
dc.contributor.oppiaineMusicologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3051
dc.subject.ysomaahanmuuttajat
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysoidentiteetti
dc.subject.ysomonikulttuurisuus
dc.subject.ysomusiikkimaku
dc.subject.ysososiaalinen identiteetti
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysoakkulturaatio
dc.subject.ysokulttuuri
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot