Корпоративная онлайн коммуникация в итальянских и русских культурных контекстах : сравнительный анализ коммуникации интернет-сайтов Barilla
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastelen kuinka yhden italialaisen yrityksen yritysviestintä vaihtelee italialaisessa ja venäläisessä kulttuurikontekstissa. Tutkimukseni aihe on ajankohtainen, sillä yritysten verkkoviestintä on välttämätön. Aineistona tutkimusta varten käytän Barillan italialaista ja venäläistä verkkosivustoa, havaintojen tukemiseksi olen käyttänyt erilaisia aiheiseen liittyviä akateemisia tekstejä.
Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää, kuinka saman yrityksen, tässä tapauksessa Barillan, verkkoviestintä voi vaihdella Italian ja Venäjän välillä. Tavoitteena on myös löytää eroja Barillan yritysviestintästrategiassa. Tämän tutkimuksen tavoitteiden saavuttamiseksi suoritan vertailevan analyysin, jossa vertailen keskenään Barillan italialaista ja venäläistä verkkosivustoa. Tutkimuksessa analysoin tekstejä ja valokuvia, sillä kuvien mukaan ottamisella saadaan paremmin perusteltua tehtyjä havaintoja.
Tutkimuksessani selvisi, että Barillan verkkosivustoissa on monia sisällöllisiä ja kielellisiä eroja, jotka liittyvät eri kulttuurikonteksteihin. Tulin siihen johtopäätökseen, että yritysten verkkoviestintästrategia muuttuu käytettyjen sanontojen ja fraasien, kuvien ja myös tuotemarkkinoinnin muodossa, koska tämä kaikki muuttuu kohdeyleisön mukaan. Barilla käyttää italialaisten kuluttajien osalta monimutkaisempaa viestintästrategiaa kuin venäläisten kuluttajien kohdalla, koska Italiassa pastaa pidetään osana kulttuuria. Strategiaan sisältyy esimerkiksi tuotteen laadun ja tuotteiden ympäristöystävällisyyden esille tuominen, mikä tuo etua kilpailijoihin nähden. Tulin myös siihen johtopäätökseen, että verkkosivustojen lokalisointi saa vakuuttavuuden pysymään kohdekulttuuriissa. Suuri yritys, kuten Barilla, pyrkii edistämään tuotekuvaa ja "italialaisuuden" tunnetta sekä levittämään "valmistettu Italiassa" arvoa ympäri maailmaa. Siitä huolimatta, että kaikilla Barillan verkkosivustoilla on vahva linkki italialaiseen kulttuuriin, Barillan oli kuitenkin valittava, mitä kohdekulttuurin verkkosivustolla kerrotaan vakuuttavuuden saavuttamiseksi. Lopuksi tulin siihen tulokseen, että Barillan strategia Italian markkinoilla on luoda yhteys tuotteiden ja kuluttajien välille. Venäjän kulttuuritilanteessa pasta on synonyymi Italialle, ja tämän avulla Barilla luo matkan italialaiseen keittiöön.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5338]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Country of Origin Effect : A multinational study of how benchmarking constructs the Finnish national image
Hemingway, Ryan (2021)The Country of Origin Effect has a substantial influence over the beliefs and behaviours of consumers around the world. Therefore our perceptions of countries around the world plays a significant role in our consumer habits. ... -
Digitization of the communication and its implications for marketing
Lipiäinen, Heini (University of Jyväskylä, 2014) -
Somali diaspora in Finland : assistance of the country of origin
Pirkkalainen, Päivi (2005) -
Original data for publication: Fitness effects of assisted gene flow in an endangered salmonid population
Klemme, Ines; Pysäys, Joonas; Hyvärinen, Pekka; Karvonen, Anssi (University of Jyväskylä, 2023)Alkuperäinen aineisto julkaisulle: Fitness effects of assisted gene flow in an endangered salmonid population -
An analysis of fear factors predicting enterprise social media use in an era of communication visibility
Van Zoonen, Ward; Treem, Jeffrey W.; Sivunen, Anu (Emerald, 2022)Purpose The benefits associated with visibility in organizations depend on employees' willingness to engage with technologies that utilize visible communication and make communication visible to others. Without the ...