TARDIS-paradigma : millaista historiaa virtuaalitodellisuudella halutaan opettaa?
Hiljanen, M. (2020). TARDIS-paradigma : millaista historiaa virtuaalitodellisuudella halutaan opettaa?. Kasvatus ja aika, 14(2), 159-162. https://doi.org/10.33350/ka.87490
Julkaistu sarjassa
Kasvatus ja aikaTekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
© 2020 Kasvatus & Aika
Sininen, puhelinkopin näköinen laite ilmestyy toisen maailmansodan aikaiseen Lontooseen sireeniäänen saattelemana. Koppi paljastuu TARDIS-nimiseksi avaruusaluksen ja aikakoneen risteytykseksi ja siksi sillä voi matkustaa mihin tahansa paikkaan universumissa sekä menneisyyteen että tulevaisuuteen. Laskeutumisen jälkeen TARDISista astuu ulos kaksi ihmistä muistuttavaa hahmoa, joista toinen oikeasti on ihminen, toinen Tohtoriksi esittäytyvä ajan herra. Ennen kuin kaksikko syöksyy seikkailuun, Tohtori muistuttaa ihmistoveriaan ajan ja aikamatkailun säännöistä: menneisyyden merkittäviin tapahtumiin ei saa puuttua, ettei aikajatkumo katkea tai häiriinny. Sillä olisi katastrofaalisia seurauksia tulevaisuudelle, eli matkaajien nykyisyydelle. Erityisen vaarallista on puuttua matkaajan omaan aikajanaan esimerkiksi niin, että aikamatkaaja palaa omaan menneisyyteensä korjaamaan siellä tehdyn virheen.
Julkaisija
Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seuraISSN Hae Julkaisufoorumista
1797-2299Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/35827141
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Virtuaalitodellisuusteknologian hyödyntäminen opetuskäytössä
Myllyharju, Kasperi (2021)Virtuaalitodellisuus määritellään yksinkertaisimmillaan tietokonevälitteiseksi simulaatioksi. Virtuaalitodellisuus on olemukseltaan kolmiulotteinen, moniaistinen ja vuorovaikutteinen, jolloin käyttäjän kokemus on kuin tämä ... -
Immersive virtual reality for language education : examining teacher perspectives and implementation ideas for university foreign language learning environments
De Sanctis, Francesca (2024)Virtual reality (VR) has shown potential as a tool for improving the quality of language education (LE). High-immersion VR (iVR) in particular has emerged as promising for its affordance of authentically recreating real-life ... -
Mielekkyyttä musiikinhistoriaan : rock-musiikin historiaa toiminnallisesti
Kaikkonen, Anniina (2017)Uudessa opetussuunnitelmassa (POPS 2014) toiminnallisilla työtavoilla – leikillä, taiteella, pelillisyydellä ja kokeellisuudella – on merkittävästi suurempi rooli kuin yhdessäkään aiemmassa opetussuunnitelmassa. Opetusalalla ... -
Historiaa lukkojen takana : avaimia pakohuoneiden käyttöön historian opetuksessa
Korkiakangas, Teemu; Hämäläinen, Tommi; Jäntti, Anna; Ruonaniemi, Fanny; Riipi, Tuomas; Salminen, Jari; Saukkola, Touko; Salo, Mikko (2019)Historian tutkijan työtä verrataan usein salapoliisin työhön. Rajallisista johtolangoista on pyrittävä luomaan uskottava tulkinta sille, mitä tapahtui ja miksi. Tällaisia elämyksiä tarjoavat usein myös suositut pakohuoneet, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.