TARDIS-paradigma : millaista historiaa virtuaalitodellisuudella halutaan opettaa?
Hiljanen, M. (2020). TARDIS-paradigma : millaista historiaa virtuaalitodellisuudella halutaan opettaa?. Kasvatus ja aika, 14(2), 159-162. https://doi.org/10.33350/ka.87490
Published in
Kasvatus ja aikaAuthors
Date
2020Copyright
© 2020 Kasvatus & Aika
Sininen, puhelinkopin näköinen laite ilmestyy toisen maailmansodan aikaiseen Lontooseen sireeniäänen saattelemana. Koppi paljastuu TARDIS-nimiseksi avaruusaluksen ja aikakoneen risteytykseksi ja siksi sillä voi matkustaa mihin tahansa paikkaan universumissa sekä menneisyyteen että tulevaisuuteen. Laskeutumisen jälkeen TARDISista astuu ulos kaksi ihmistä muistuttavaa hahmoa, joista toinen oikeasti on ihminen, toinen Tohtoriksi esittäytyvä ajan herra. Ennen kuin kaksikko syöksyy seikkailuun, Tohtori muistuttaa ihmistoveriaan ajan ja aikamatkailun säännöistä: menneisyyden merkittäviin tapahtumiin ei saa puuttua, ettei aikajatkumo katkea tai häiriinny. Sillä olisi katastrofaalisia seurauksia tulevaisuudelle, eli matkaajien nykyisyydelle. Erityisen vaarallista on puuttua matkaajan omaan aikajanaan esimerkiksi niin, että aikamatkaaja palaa omaan menneisyyteensä korjaamaan siellä tehdyn virheen.
Publisher
Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seuraISSN Search the Publication Forum
1797-2299Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/35827141
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Virtuaalitodellisuusteknologian hyödyntäminen opetuskäytössä
Myllyharju, Kasperi (2021)Virtuaalitodellisuus määritellään yksinkertaisimmillaan tietokonevälitteiseksi simulaatioksi. Virtuaalitodellisuus on olemukseltaan kolmiulotteinen, moniaistinen ja vuorovaikutteinen, jolloin käyttäjän kokemus on kuin tämä ... -
Mielekkyyttä musiikinhistoriaan : rock-musiikin historiaa toiminnallisesti
Kaikkonen, Anniina (2017)Uudessa opetussuunnitelmassa (POPS 2014) toiminnallisilla työtavoilla – leikillä, taiteella, pelillisyydellä ja kokeellisuudella – on merkittävästi suurempi rooli kuin yhdessäkään aiemmassa opetussuunnitelmassa. Opetusalalla ... -
Historiaa lukkojen takana : avaimia pakohuoneiden käyttöön historian opetuksessa
Korkiakangas, Teemu; Hämäläinen, Tommi; Jäntti, Anna; Ruonaniemi, Fanny; Riipi, Tuomas; Salminen, Jari; Saukkola, Touko; Salo, Mikko (2019)Historian tutkijan työtä verrataan usein salapoliisin työhön. Rajallisista johtolangoista on pyrittävä luomaan uskottava tulkinta sille, mitä tapahtui ja miksi. Tällaisia elämyksiä tarjoavat usein myös suositut pakohuoneet, ... -
Historiaa koulussa oppimassa ja opettajat sitä siellä opettamassa : "Talvisota - perusopetuksen yläkoulun historian opetuksen välittämänä"
Naumanen, Heikki (2017)Historiaa opiskellaan peruskoulussa viidenneltä luokalta alkaen. Opetussuunnitelman perusteissa määritetään historian opiskelun tavoitteet ja sisällöt, joita opettajien tulisi työssään noudattaa. Talvisota ilmiönä kuuluu ...