Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorPaldanius, Hilkka
dc.date.accessioned2020-06-02T09:23:07Z
dc.date.available2020-06-02T09:23:07Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationPaldanius, H. (2020). Kuinka pohtivuutta edellyttävään tehtävänantoon vastataan? : erilaiset kirjoittajaäänet lukiolaisten historian esseissä. <i>Kasvatus ja aika</i>, <i>14</i>(2), 35-56. <a href="https://doi.org/10.33350/ka.84069" target="_blank">https://doi.org/10.33350/ka.84069</a>
dc.identifier.otherCONVID_35822570
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69648
dc.description.abstractTutkimuksessa tarkastellaan, millaisin kielellisin keinoin lukiolaisten aineistopohjaisissa historian esseissä pohditaan tehtävänannon kysymystä. Aineistona on 52 suomalaisesta lukiosta kurssikokeen yhteydessä kerättyä esseevastausta. Tutkimus on tekstintutkimusta, jonka teoreettisena ja menetelmällisenä viitekehyksenä on suhtautumisen teoria. Analyysissa keskitytään esseiden lopetuksissa esiintyviin kirjoittajaääniin, joiden muodostumiseen vaikuttavat erilaiset sitoutumisen ja asennoitumisen ilmaukset. Tulokset osoittavat, että pohdinta toteutuu esseissä erilaisten kirjoittajaäänten välityksellä: Arvottajan ääni muistuttaa suostuttelemaan pyrkiville tekstilajeille tyypillistä ja analysoijan ääni eritteleville ja akateemisille teksteille tyypillistä suhtautumista. Molemmat äänet voivat toteutua eri tavoin sen mukaan, kuinka varmana tai epävarmana asiat esitetään, ja erityisesti spekuloivaa ääntä voidaan pitää toisia pohtivampana. Tulosten perusteella vaikuttaa siltä, että tehtävänannon vaatimus pohdinnasta voidaan tulkita monin tavoin. Historian opetuksessa sekä tehtävänantojen laadinnassa tulisi kiinnittää huomiota erilaisten koevastausten piirteisiin ja vaatimuksiin.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languagefin
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura
dc.relation.ispartofseriesKasvatus ja aika
dc.rightsCC BY-NC-ND 4.0
dc.titleKuinka pohtivuutta edellyttävään tehtävänantoon vastataan? : erilaiset kirjoittajaäänet lukiolaisten historian esseissä
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202006023906
dc.contributor.laitosHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange35-56
dc.relation.issn1797-2299
dc.relation.numberinseries2
dc.relation.volume14
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2020 Kasvatus & Aika
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysoesseet
dc.subject.ysolukiolaiset
dc.subject.ysotekstilajit
dc.subject.ysohistoria
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p19188
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p12736
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p9540
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1780
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.relation.doi10.33350/ka.84069
jyx.fundinginformationArtikkeli on osa väitöskirjatyötä, joka liittyy Suomen Akatemian rahoittamaan hankkeeseen Engagingin disciplinary thinking: historical literacy practices in Finnish general upper secondary schools. Tut-kimustani on rahoittanut Koneen Säätiö.
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY-NC-ND 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY-NC-ND 4.0