Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorIsosomppi, Leena
dc.contributor.authorSorvoja, Heidi
dc.date.accessioned2020-05-28T11:15:40Z
dc.date.available2020-05-28T11:15:40Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69283
dc.description.abstractTämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää joustavan perusopetuksen oppilaiden kokemuksia työpaikkaopiskelusta, koska nuorten koulupudokkuus ja syrjäytyminen ovat tällä hetkellä haaste yhteiskunnalle. Tutkimuksen aineisto kerättiin kävelyhaastattelua käyttäen kuudelta joustavan perusopetuksen oppilailta, joilla oli kokemusta työpaikkaopiskelusta. Haastateltavat olivat Pohjois-Pohjanmaan alueelta. Tutkimus oli laadullinen tutkimus, jossa käytettiin fenomenologis-hermeneuttista metodia oppilaiden kokemusten ymmärtämiseksi ja heidän kertomansa tulkitsemiseksi. Analyysissä eroteltiin kaksi merkityskokonaisuutta: työn arvostaminen ja työpaikkaopiskelun mahdollisuudet. Näiden merkityskokonaisuuksien alle erottui yhteensä kuusi teemaa. Tulosten mukaan oppilaat arvostivat työntekoa ja siihen liittyviä asioita. Nämä asiat olivat työstä saatava vastuu, fyysisen työn merkitys ja itse työn merkitys. Toinen merkityskokonaisuus oli työpaikkaopiskelun mahdollisuudet. Oppilaat nostivat esiin sen tuoman vaihtelun koulunkäyntiin, jatko-opiskeluun vaikuttavat seikat sekä työelämästä oppiminen. Työpaikkaopiskelu tuo joustavan perusopetuksen oppilaille vaihtelua koulunkäyntiin ja tätä kautta motivoi muuta koulunkäyntiä. Oppilaat kokivat, että työnteko on arvokasta ja työpaikkaopiskelupaikoilla oppii sellaisia käytännön asioita, joita koulussa ei opita.fi
dc.format.extent74
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othertyöpaikkaopiskelu
dc.titleJoustavan perusopetuksen oppilaiden kokemuksia työpaikkaopiskelusta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202005283540
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysosyrjäytyminen
dc.subject.ysoopintojen keskeyttäminen
dc.subject.ysokoulupudokkaat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot