Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorValkonen, Leena
dc.contributor.authorKorhonen, Tiina
dc.date.accessioned2020-05-25T07:53:37Z
dc.date.available2020-05-25T07:53:37Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69166
dc.description.abstractTutkimus liittyy varhaiskasvatuksen laadunhallintaan paikallisella järjestäjätasolla. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten kuntakohtaisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa on kuvattu paikalliseen laadun arviointiin ja toiminnan kehittämiseen liittyviä käytäntöjä. Tutkimuskysymykset on laadittu Kansallisen koulutuskeskuksen (Karvin) tuottaman varhaiskasvatuksen laadunhallintamallin pohjalta. Sisällönanalyysin perustuvan tutkimuksen dokumenttiaineistona ovat kuuden kunnan varhaiskasvatussuunnitelmien toiminnan arviointi ja kehittäminen -lukujen paikalliset kirjaukset. Karvin varhaiskasvatuksen laatumallin pohjalta luotuun havaintomatriisin on yhdistelty ja luokiteltu kuntien varhaiskasvatussuunnitelmiin kirjattuja toteamuksia. Tutkimuksen tulokset on jaoteltu Karvin mallin pohjalta rakenteisiin, menetelmiin, lasten ja huoltajien osallisuuteen sekä johtamiseen ja työn kehittämiseen. Tutkimuksen tuloksena on laadittu esimerkkimalli kunnille varhaiskasvatuksen laadunhallinnan toteuttamisesta. Mallissa on tarkasteltu arvioinnin ajallista ulottuvuutta arvioinnin säännöllisyyden varmistamiseksi sekä huomioitu kuntakohtainen järjestäjä-, yksikkö- ja yksilötaso. Tutkimuksen perusteella saadaan kuva siitä, millaisia ovat tutkimuskuntien tämänhetkiset rakenteet ja toimintamallit varhaiskasvatuksen arvioinnissa ja toiminnan kehittämisessä. Kuntakohtaisen laadunhallintajärjestelmän kirjaaminen kokonaisuutena on kuitenkin puutteellista. Tutkimuksen tulokset osoittavat sen, että varhaiskasvatuksen laadunhallinta ja -arviointi on kuntatasolla vielä osittain epäselvää.fi
dc.format.extent46
dc.language.isofi
dc.subject.otherKarvi
dc.titleLaadunhallinnan kirjaukset kuntien varhaiskasvatussuunnitelmissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202005253419
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysolaadunhallinta
dc.subject.ysovarhaiskasvatussuunnitelmat
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysolaatu


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot