dc.contributor.advisor | Valkonen, Leena | |
dc.contributor.author | Korhonen, Tiina | |
dc.date.accessioned | 2020-05-25T07:53:37Z | |
dc.date.available | 2020-05-25T07:53:37Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69166 | |
dc.description.abstract | Tutkimus liittyy varhaiskasvatuksen laadunhallintaan paikallisella järjestäjätasolla. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten kuntakohtaisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa on kuvattu paikalliseen laadun arviointiin ja toiminnan kehittämiseen liittyviä käytäntöjä. Tutkimuskysymykset on laadittu Kansallisen koulutuskeskuksen (Karvin) tuottaman varhaiskasvatuksen laadunhallintamallin pohjalta.
Sisällönanalyysin perustuvan tutkimuksen dokumenttiaineistona ovat kuuden kunnan varhaiskasvatussuunnitelmien toiminnan arviointi ja kehittäminen -lukujen paikalliset kirjaukset. Karvin varhaiskasvatuksen laatumallin pohjalta luotuun havaintomatriisin on yhdistelty ja luokiteltu kuntien varhaiskasvatussuunnitelmiin kirjattuja toteamuksia.
Tutkimuksen tulokset on jaoteltu Karvin mallin pohjalta rakenteisiin, menetelmiin, lasten ja huoltajien osallisuuteen sekä johtamiseen ja työn kehittämiseen. Tutkimuksen tuloksena on laadittu esimerkkimalli kunnille varhaiskasvatuksen laadunhallinnan toteuttamisesta. Mallissa on tarkasteltu arvioinnin ajallista ulottuvuutta arvioinnin säännöllisyyden varmistamiseksi sekä huomioitu kuntakohtainen järjestäjä-, yksikkö- ja yksilötaso. Tutkimuksen perusteella saadaan kuva siitä, millaisia ovat tutkimuskuntien tämänhetkiset rakenteet ja toimintamallit varhaiskasvatuksen arvioinnissa ja toiminnan kehittämisessä. Kuntakohtaisen laadunhallintajärjestelmän kirjaaminen kokonaisuutena on kuitenkin puutteellista. Tutkimuksen tulokset osoittavat sen, että varhaiskasvatuksen laadunhallinta ja -arviointi on kuntatasolla vielä osittain epäselvää. | fi |
dc.format.extent | 46 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | Karvi | |
dc.title | Laadunhallinnan kirjaukset kuntien varhaiskasvatussuunnitelmissa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202005253419 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | laadunhallinta | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatussuunnitelmat | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | laatu | |