Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRutanen, Niina
dc.contributor.authorLiimatainen, Riina-Kaisa
dc.date.accessioned2020-05-20T05:33:07Z
dc.date.available2020-05-20T05:33:07Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69093
dc.description.abstractTämän laadullisen tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, miten alkuopetuksen toimintakulttuuri eroaa lasten näkökulmasta esiopetuksen toimintakulttuurista. Tutkimuksessa selvitettiin, minkälaisia eroja toimintakulttuureissa lasten mielestä on, kun he siirtyvät päiväkodin esiopetusryhmästä koulun alkuopetukseen. Aineistonkeruu oli kaksiosainen jakautuen esiopetusvuoden kevääseen ja ensimmäisen luokan syksyyn. Aineistona tutkimuksessa käytettiin lasten ottamia valokuvia, heidän piirustuksiaan, ryhmäkeskustelujen taltiointeja sekä yksilöhaastatteluista kertynyttä materiaalia. Tutkimukseen osallistui kahdeksan esiopetusikäistä lasta. Lapset olivat samassa päiväkodin esiopetusryhmässä ja siirtyivät ensimmäiselle luokalle samaan kouluun. Aineisto on analysoitu laadullisella sisällönanalyysilla aineistolähtöisesti. Tutkimuksessa selvisi, että lasten näkökulmasta esiopetuksen ja koulun toimintakulttuureissa on useita eroja, jotka aiheuttavat muutoksia lasten arkeen koulun alkaessa. Erot liittyvät esi- ja alkuopetuksen toimintaan, yhteisöön, ympäristöön ja lapsen uuteen rooliin koululaisena. Merkittävimmät muutokset lasten näkökulmasta koulun alkaessa liittyvät leikkiin ja vertaissuhteisiin. Suurimpina muutoksina tässä tutkimuksessa näyttäytyvät ulkoilun ja leikkimisen vähentyminen, aikuisjohtoisuuden ja tehtävien tekemisen lisääntyminen sekä uusi laajentunut sosiaalinen verkosto. Lasten kerronnan mukaan keskeinen muutos on myös koululaisen rooli. Lasten kerronnassa koululaisuus on sekä muutosten syy että niiden seuraus. Koulun alkaminen ja sen tuomat muutokset ovat kuitenkin lapsille mielekkäitä.fi
dc.format.extent87
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherkoulun aloitus
dc.subject.otherlapsinäkökulma
dc.titleMikä muuttuu koulun alkaessa? : esiopetuksen ja alkuopetuksen toimintakulttuurien erot lapsen näkökulmasta.
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202005203347
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysoesiopetus
dc.subject.ysoalkuopetus
dc.subject.ysotoimintakulttuuri
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot