University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Mikä muuttuu koulun alkaessa? : esiopetuksen ja alkuopetuksen toimintakulttuurien erot lapsen näkökulmasta.

Thumbnail
View/Open
815.7Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Liimatainen, Riina-Kaisa
Date
2020
Discipline
VarhaiskasvatusEarly Childhood Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän laadullisen tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, miten alkuopetuksen toimintakulttuuri eroaa lasten näkökulmasta esiopetuksen toimintakulttuurista. Tutkimuksessa selvitettiin, minkälaisia eroja toimintakulttuureissa lasten mielestä on, kun he siirtyvät päiväkodin esiopetusryhmästä koulun alkuopetukseen. Aineistonkeruu oli kaksiosainen jakautuen esiopetusvuoden kevääseen ja ensimmäisen luokan syksyyn. Aineistona tutkimuksessa käytettiin lasten ottamia valokuvia, heidän piirustuksiaan, ryhmäkeskustelujen taltiointeja sekä yksilöhaastatteluista kertynyttä materiaalia. Tutkimukseen osallistui kahdeksan esiopetusikäistä lasta. Lapset olivat samassa päiväkodin esiopetusryhmässä ja siirtyivät ensimmäiselle luokalle samaan kouluun. Aineisto on analysoitu laadullisella sisällönanalyysilla aineistolähtöisesti. Tutkimuksessa selvisi, että lasten näkökulmasta esiopetuksen ja koulun toimintakulttuureissa on useita eroja, jotka aiheuttavat muutoksia lasten arkeen koulun alkaessa. Erot liittyvät esi- ja alkuopetuksen toimintaan, yhteisöön, ympäristöön ja lapsen uuteen rooliin koululaisena. Merkittävimmät muutokset lasten näkökulmasta koulun alkaessa liittyvät leikkiin ja vertaissuhteisiin. Suurimpina muutoksina tässä tutkimuksessa näyttäytyvät ulkoilun ja leikkimisen vähentyminen, aikuisjohtoisuuden ja tehtävien tekemisen lisääntyminen sekä uusi laajentunut sosiaalinen verkosto. Lasten kerronnan mukaan keskeinen muutos on myös koululaisen rooli. Lasten kerronnassa koululaisuus on sekä muutosten syy että niiden seuraus. Koulun alkaminen ja sen tuomat muutokset ovat kuitenkin lapsille mielekkäitä. ...
Keywords
koulun aloitus lapsinäkökulma esiopetus alkuopetus toimintakulttuuri
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005203347

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23396]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Päiväkodin esiopetuksen ja koulun alkuopetuksen opettajien välinen yhteistyö 

    Leinonen, Harri (2006)
  • "Niin se on vähä niinku laittas rahaa pankkiin" : esi- ja alkuopetuksen yhteistoiminnan toteuttaminen lapsen toimijuuden näkökulmasta 

    Tuomaala, Marja (2014)
  • Esiopetuksen ja alkuopetuksen välinen yhteistyö : kokemuksia ja odotuksia yhteistyöstä Seinäjoen kaupungissa 

    Kankaanpää, Maarit; Nurmi, Jaana (1993)
  • Uuden oppimista, kokeilua ja pohtimista : yhteisöllisiä ja yksilöllisiä oppimispolkuja esi- ja alkuopetuksen yhteistyössä 

    Forss-Pennanen, Pirjo (Jyväskylän yliopisto, Chydenius-instituutti, 2006)
  • Kasvu- ja oppimisympäristöjen kohtaaminen esi- ja alkuopetuksen murroksessa : Case Kokkola - yhteistyön ja vuorovaikutuksen rakentuminen 

    Forss-Pennanen, Pirjo (2000)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre