Show simple item record

dc.contributor.advisorMård-Miettinen, Karita
dc.contributor.authorKölhi, Marianne
dc.contributor.authorMyllykoski, Emilia
dc.date.accessioned2020-05-18T12:43:55Z
dc.date.available2020-05-18T12:43:55Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69038
dc.description.abstractMaisterintutkimuksen tarkoituksena on selvittää tämän päivän ruotsinsuomalaisten lasten suhdetta heidän kaksikielisyyteensä sekä ruotsinsuomalaiseen identiteettiinsä. Tutkimusaineisto koostuu kyselylomakkeesta lasten kielelliseen ja kulttuuriseen taustaan liittyen, lasten piirustuksista sekä niihin pohjautuvista teemahaastatteluista. Tutkimusaineisto kerättiin syksyllä 2019 eräässä ruotsinsuomalaisessa koulussa. Tutkimukseen osallistui kaiken kaikkiaan 12 lasta peruskoulun 2. ja 3. luokilta. Aineiston analysoinnissa menetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Teoriapohjana tutkimukselle on identiteetin ja kaksikielisyyden keskeiset määritelmät ja piirteet sekä aikaisempi tutkimus ruotsinsuomalaisesta identiteetistä. Tutkimus osoittaa, että tutkimukseen osallistuneet lapset kokevat ruotsinsuomalaisen identiteetin varsin yksilöllisesti. Lasten ruotsinsuomalainen identiteetti koostuu eri määristä suomalaisuutta ja ruotsalaisuutta. Lisäksi tutkimus osoittaa, että lapset kokevat kaksikielisyytensä positiivisena asiana. Kielillä on selkeät paikkansa ja tilanteensa lasten kaikessa toiminnassa, ja lapset ovat myös taitavia sanoittamaan ne tilanteet ja hetket, jolloin he käyttävät kutakin kieltään. Sisällönanalyysissa muodostetut kategoriat niistä asioista, jotka lapset yhdistävät eri kieliinsä ovat perhe, sukulaiset, paikat, harrastukset, symbolit sekä stereotypiat. Tutkimukseen osallistuneiden lasten välillä on eroja kielellisten taustojen ja kielenkäyttötottumusten suhteen, mutta yhteistä kaikille on se, että he yhdistävät suomen kielen kouluympäristöön.fi
dc.format.extent79
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosv
dc.rightsIn Copyrighten
dc.title"Det är svårast att säga någonting sådant på finska som man inte ens kan på svenska" : de sverigefinska barnens upplevelser av tvåspråkighet och sverigefinskhet
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202005183292
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineRuotsin kielifi
dc.contributor.oppiaineSwedishen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi306
dc.subject.ysokaksikielisyys
dc.subject.ysoidentiteetti
dc.subject.ysoruotsin kieli
dc.subject.ysoruotsinsuomalaiset
dc.subject.ysosuomen kieli
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright