Show simple item record

dc.contributor.authorMuhonen, Reetta
dc.contributor.authorUrsin, Jani
dc.date.accessioned2020-05-14T06:55:29Z
dc.date.available2020-05-14T06:55:29Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationMuhonen, R. & Ursin, J. 2020. Tuntematon tunnetuksi: kansainvälistyvän yliopiston ja kehittyvien opiskelijavalintojen haasteet. Teoksessa J. Ursin & R. Muhonen (toim.) Tuntematon korkeakoulutus. Helsinki: Suomen kasvatustieteellinen seura, 9–22.
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68981
dc.description.abstractSuomalaisen korkeakoulutuksen merkitystä yhteiskunnassa ovat koetelleet ja kyseenalaistaneet viime aikoina niin vähenevät resurssit kuin kasvanut tutkijoiden aivovuoto ulkomaille. Tutkimustiedon arvostuksen laskua on kuvattu myös viittaamalla aikaamme kuvaavaan käsitteeseen totuudenjälkeinen aika. Totuudenjälkeisellä aikakaudella tunteiden – jopa suoranaisten valheiden – väitetään syrjäyttäneen päätöksenteossa tutkitun tiedon (Muhonen 2017; Raivio 2018). Myös viime vuosien tilastot väestön koulutustason nousutrendin pysähtymisestä antavat aihetta huolelle korkeakoulutuksen tilasta. Vielä vuonna 2013 nuoret ikäluokat (25–34-vuotiaat) olivat vanhempia ikäluokkia koulutetumpia, mutta vuonna 2015 Tilastokeskus raportoi tämän pitkään jatkuneen koulutustason nousun pysähtymisestä (SVT 2013, 2015). Tuoreimpien, vuoden 2017 tilastojen perusteella 40–44-vuotiaiden on raportoitu jäävän toistaiseksi korkeimmin koulutetuiksi ikäluokiksi (SVT 2017).fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen kasvatustieteellinen seura
dc.relation.ispartofTuntematon korkeakoulutus
dc.relation.ispartofseriesKasvatusalan tutkimuksia
dc.rightsCC BY 4.0
dc.titleTuntematon tunnetuksi : kansainvälistyvän yliopiston ja kehittyvien opiskelijavalintojen haasteet
dc.typebookPart
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202005153237
dc.contributor.laitosKoulutuksen tutkimuslaitosfi
dc.contributor.laitosFinnish Institute for Educational Researchen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/BookItem
dc.description.versionPublisher's PDF
dc.relation.isbn978-952-5401-88-2
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.relation.issn2489-768X
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2020 The Authors and Suomen kasvatustieteellinen seura
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.subject.ysokorkea-asteen koulutus
dc.subject.ysokorkeakoulut
dc.subject.ysoyliopistot
dc.subject.ysoopiskelijavalinnat
dc.subject.ysokansainvälistyminen
dc.subject.ysoyhdenvertaisuus
dc.subject.ysokorkeakoulupolitiikka
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

CC BY 4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as CC BY 4.0