University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Puheäänen aivovasteet ja nopea nimeäminen lukusujuvuuden ennustajina : pitkittäistutkimus tekstin, sanalistan ja epäsanojen lukemisen taustatekijöistä dysleksiariskilapsilla ja tavallisilla lukijoilla

Thumbnail
View/Open
293.0Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Hokka, Terhi
Date
2020
Discipline
PsykologiaPsychology
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimus pohjautui Lapsen kielen kehitys (LKK) –projektiin, jonka tarkoituksena oli tunnistaa dysleksian riski- ja taustatekijöitä. Tavoitteena oli selvittää esikouluiässä mitatun nopean nimeämisen sekä ERP puheäänivasteiden yhteyttä 14-vuotiaana mitattuun lukusujuvuuteen, toisin sanoen tekstin, epäsanojen ja sanalistan lukemiseen. Aivovasteita mitattiin elektroenkefalografialla (EEG) vasemman ja oikean otsalohkon alueella F3- ja F4-kanavissa ja nopeaa nimeämistä sekä lukemista kognitiivisilla nimeämisen ja ääneen lukemisen testeillä. Keski-Suomen alueelta rekrytoidut tutkittavat jaettiin perinnöllisen dysleksiariskin perusteella riskiryhmään (n = 37) ja kontrolliryhmään (n = 28). Hierarkkisen lineaarisen regressioanalyysin pohjalta havaittiin, että vasemman otsalohkon aktivaatio ja nopea nimeäminen ennustivat myöhempää lukusujuvuutta dysleksiariskilapsilla, mutta ei yhtä vahvasti tavallisilla lukijoilla. Samansuuntaisia tuloksia havaittiin oikean otsalohkon aktivaation ja nopean nimeämisen ollessa ennustajina. Sekä regressioanalyysin että korrelaatioiden perusteella nopea nimeäminen ennusti myöhempää lukusujuvuutta dysleksiariskilapsilla. Se ennusti erityisesti myöhempää oikeiden sanojen lukemista, mutta myös epäsanojen lukemista. Ongelmat lukusujuvuudessa voivat heijastua yleiseen oppimiseen ja koulunkäyntiin, joten tuloksia on mahdollista hyödyntää mm. kehitettäessä interventioita hitaille lukijoille tai tuettaessa heitä varhaisvaiheen lukemaan oppimisessa. Tulokset tarjoavat myös mielenkiintoisia jatkotutkimusmahdollisuuksia. ERP-puheäänivasteiden osuus selittäjinä jäi tässä tutkimuksessa vähäiseksi, ja näin ollen esimerkiksi niiden tutkimukselle olisi lisätarvetta. ...
Keywords
lukutaito dysleksia ennustajat tutkimus neuropsykologia
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005073093

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23442]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Varhaisten aivovasteiden yhteydet lukutaidon kehittymiseen 

    Tommiska, Nenne (2018)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, onko varhaisilla aivovasteilla mahdollista tehdä ennustuksia kahdeksannen luokan lukemisen nopeudesta. Tutkimuksessani käytin pitkittäisasetelmaa, jossa tutkittavat on jaettu ...
  • Dysleksian pysyvyys ja yhteys kognitiivis-kielellisiin lukemisen taustataitoihin 

    Talvitie, Tanja-Tuulia (2016)
    Tässä tutkimuksessa selvitettiin, jatkuuko lapsuudessa diagnosoitu lukivaikeus aikuisuuteen, ja millä lukutaidon alueella lukemisen vaikeus näkyy. Lisäksi tarkasteltiin lapsuudessa ja aikuisuudessa tutkittujen tunnetuimpien ...
  • Lukemisen ja laskemisen sujuvuuspulmien päällekkäistymisen yhteys minäkäsitykseen, minäpystyvyyteen ja kiinnostukseen 

    Mikkola, Heikki (2016)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, eroavatko komorbidilapset emotionaalisten tekijöiden suhteen lapsista, joilla on vain toinen oppimisen vaikeus tai ei vaikeutta lainkaan. Oppimisvaikeuksiksi katsottiin ...
  • Literacy Skill Development of Children With Familial Risk for Dyslexia Through Grades 2, 3, and 8 

    Eklund, Kenneth; Torppa, Minna; Aro, Mikko; Leppänen, Paavo H.T.; Lyytinen, Heikki (American Psychological Association, 2015)
    This study followed the development of reading speed, reading accuracy, and spelling in transparent Finnish orthography through Grades 2, 3, and 8. We compared two groups of children with familial risk for dyslexia, with ...
  • Longitudinal interactions between brain and cognitive measures on reading development from 6 months to 14 years 

    Lohvansuu, Kaisa; Hämäläinen, Jarmo; Ervast, Leena; Lyytinen, Heikki; Leppänen, Paavo H.T. (Elsevier Ltd., 2018)
    Dyslexia is a neurobiological disorder impairing learning to read. Brain responses of infants at genetic risk for dyslexia are abnormal already at birth, and associations from infant speech perception to preschool cognitive ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre