Rautainen pari : JYPin ja Valtran urheilusponsorointiyhteistyö ja mielikuvayhteyden muodostuminen
Urheilubrändien ja sponsoreiden välistä mielikuvayhteyttä on tutkittu paljon, mutta pääosin kuluttajien näkökulmasta. Sponsorointisuhteen osapuolten mielikuvien tutkiminen on sen sijaan ollut vähäistä. Tämän tutkiminen on tärkeää, koska sponsoroinnin lähtökohtana on sponsorin hyötyminen yhteistyöstä ja mielikuvien yhdenmukaisuudella on todettu olevan merkitystä sponsoroinnilta tavoiteltavien hyötyjen kannalta. Osapuolten mielikuvia yhteistyöstä on tärkeää tutkia siitäkin syystä, että sponsorointisuhde perustuu ihmisten välisiin
suhteisiin ja yhteistyöhön ja yhteistyösuhteen laadulla on merkittävä vaikutus sponsorointisuhteen onnistumiseen.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää Valtran ja JYPin mielikuvayhteyttä heidän välisestä yhteistyösuhteestaan. Tarkoituksena on tutkia, onko osapuolten mielikuvissa yhteistyöstä yhdenmukaisuutta ja jos on niin millaisia. Tutkimuksen teoreettinen tausta perustuu Smithin (2004) luomaan sponsorointisuhteen kuuteen mielikuvatyyppiin, joista tähän tutkimukseen on otettu mukaan tuotteen ominaisuudet, brändipersoonallisuudet ja hyödyt. Tutkimuksessa löydettiin kuusi eri mielikuvayhteyttä osapuolten välillä. Nämä olivat mielikuvat kunnioittamisesta, maanläheisyydestä, luottamuksesta, suorituskyvystä, pitkästä yhteistyöstä sekä traktorikiekosta ja traktorijoukkueesta. Päämielikuvaksi valikoitui mielikuva kunnioittamisesta. Tämä muodostui JYPin kohdalla pelaajia, vastustajia ja valmentajia kunnioittavasta ja arvostavasta toimintakulttuurista ja Valtran kohdalla sponsorina toimimisen ja
toimintatapojen kautta. Kunnioittamiseen liitettävät brändipersoonallisuudet kuten moraali, eettisyys, hienotunteisuus ja kehittyneisyys ovat ominaisuuksia, jotka luovat positiivista julkisuuskuvaa yhteiskuntavastuullisesta yrityksestä ja
urheiluseurasta ja joita voidaan käyttää sponsorointisuhteen hyödyntämisessä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Expectations, objectives and use of digital marketing in Finnish ice hockey sponsorship - Case Liiga Oy
Rapola, Juha (2019)Sponsorointi on elintärkeä tulonlähde useimmille urheiluorganisaatioille. Sponsorointi on siirtynyt jatkuvasti enemmän kohti yhteistyösuhdetta, jossa sponsoroinnin arvo luodaan yhteistyönä. Sponsorointitulojen takaamiseksi myös ... -
Urheiluorganisaation yhteiskuntavastuu ja sen hyödyntäminen urheilusponsoroinnissa
Lagerblom, Jori (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka urheiluorganisaatiot toteuttavat yhteiskuntavastuullista toimintaa ja kuinka sitä hyödynnetään osana sponsorointikumppanuuksia. Pyrkimyksenä on selvittää urheiluorganisaatioiden ... -
Urheilun sponsorointi yrityksen markkinointiviestinnän muotona
Aronen, Hilkka (2015)Tutkimuksessa tarkastellaan urheilun sponsorointia yritysten näkökulmasta. Tarkoituksena on hahmottaa sponsorointia yritysten markkinointiviestinnän muotona ja toiminnan nykytilaa Suomessa. Tavoitteisiin päästään selvittämällä ... -
Leveraging Sport Sponsorship with Digital Marketing Communication : A Conceptual Model
Päkk, Robert; Karjaluoto, Heikki (Routledge, 2023)Despite the demonstrated importance of social media platforms in leveraging the effects of sport sponsorship, surprisingly few studies have investigated this issue. The current study aims to broaden the knowledge of how ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.