dc.contributor.advisor | Hämäläinen, Timo | |
dc.contributor.author | Moisio, Tuomas | |
dc.date.accessioned | 2020-04-02T10:59:28Z | |
dc.date.available | 2020-04-02T10:59:28Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68440 | |
dc.description.abstract | Jalkapallovedonlyönti on nykyään miljardibisnes. Vetoa voi lyödä melkein mistä tahansa maan sarjasta ja joukkueesta. Vedonlyöjälle tärkeää on ymmärtää joukkueiden väliset voimasuhteet, jonka perusteella hän voi tehdä todennäköisyysarvion ottelun lopputuloksesta. Tätä todennäköisyysarviota vedonlyöjä vertaa vedonvälittäjien tekemään todennäköisyysarvioon ja mikäli se poikkeaa vedonvälittäjän todennäköisyysarviosta, hän voi lyödä vetoa kohteesta. Todennäköisyysarvion luominen perustuu usein tilastoituun dataan, minkä analysoimisessa tietokone on ihmistä huomattavasti parempi. Tässä tutkielmassa tutkitaan, miten tätä analysointia voidaan tehdä paremmin hyödyntäen hyväksi koneoppimisen menetelmiä. Aihetta lähestytään tekoälyn ja urheiluvedonlyönnin teorian näkökulmasta, jonka jälkeen vertaillaan kolmea eri algoritmia käytännössä: tukivektorikone, k:n lähimmän naapurin menetelmä ja naiivi Bayesin luokitin. | fi |
dc.format.extent | 94 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | Tekoälyn soveltaminen jalkapallo vedonlyöntiin | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202004022653 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietotekniikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Mathematical Information Technology | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 602 | |
dc.subject.yso | tekoäly | |
dc.subject.yso | koneoppiminen | |
dc.subject.yso | vedonlyönti | |
dc.subject.yso | jalkapallo | |
dc.subject.yso | veikkaus | |
dc.subject.yso | rahapelit | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |