Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKurkela, Jari
dc.contributor.authorLaitinen, Tuuli-Maria
dc.contributor.authorNousiainen, Eeva
dc.date.accessioned2020-04-02T06:09:46Z
dc.date.available2020-04-02T06:09:46Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68417
dc.description.abstractAivosähkökäyrässä voidaan havaita unisukkuloiksi ja K-komplekseiksi kutsuttuja ilmiöitä kevyen NREM unen ja hidasaaltounen aikana. Näiden aivojen sähköisen toiminnan jännitevaihteluja kuvastavien unen mikrorakenteiden on havaittu olevan yhteydessä muistin prosessointiin unen aikana. Unisukkulat ovat liitetty etenkin deklaratiiviseen, verbaaliseen oppimiseen ja muistiin, kun taas K-kompleksit ovat liitetty esimerkiksi unen aikaiseen ärsykkeiden tunnistamiseen herätevastetutkimuksissa. Lisäksi unisukkuloiden on aiemmin havaittu liittyvän yksilölliseen oppimispotentiaaliin. Kuitenkaan unisukkuloiden ja Kkompleksien yhteyttä oppimispotentiaaliin ja muistijäljen vahvistumiseen ei ole aiemmin selvitetty deklaratiivisessa, audiovisuaalista informaatiota yhdistävässä tehtävässä. Tutkimme unen rakennetta kolmena peräkkäisenä yönä unipolygrafialla ja oppimispotentiaalia ja muistijäljen vahvistumista audiovisuaalisella oppimistehtävällä kahtena peräkkäisenä päivänä (n=12). Näytämme, että hidasaaltounen aikaiset unisukkulat ja K-kompleksit ovat yhteydessä oppimispotentiaaliin ja muistijäljen vahvistumiseen deklaratiivisessa muistissa mitattuna audiovisuaalisella oppimistehtävällä. Yllättäen etenkin hidasaaltounen aikaiset unisukkulat ja K-kompleksit olivat yhteydessä oppimiseen, vaikka näistä mikrorakenteista suurin osa havaitaan kevyen NREM-unen aikana. Tämä viittaa siihen, että hidasaaltounen aikaiset hitaat oskillaatiot, unisukkulat ja K-kompleksit vaikuttavat yhdessä unenaikaisen muistijäljen vahvistumisen ja oppimispotentiaalin taustalla. Tutkimuksen tulokset korostavat etenkin syvän unen merkitystä uuden tiedon omaksumiselle ja muistijäljen vahvistumiselle.fi
dc.description.abstractABSTRACT Distinct electrophysiological events called sleep spindles and K-complexes are observed during light NREM sleep and slow-wave sleep when electroencephalography (EEG) is measured. These microstructures of sleep are thought participate in memory processing. Sleep spindles have previously been associated to declarative learning and memory and K-complexes have been associated for example to sleep-based stimuli recognition in evoked response studies. In addition, sleep spindles have previously been linked to initial learning potential. However, the role of these microstructures in audiovisual declarative learning remains unknown. In the current study, sleep was measured with polysomnography on three consecutive nights and an audiovisual learning task was completed before and after nocturnal sleep (n=12). Here we show that sleep spindles and K-complexes in slow-wave sleep are associated with learning potential and memory consolidation in an audiovisual learning task. Interestingly, both microstructures seemed to be more beneficial in slow-wave sleep than in light NREM sleep in which the majority of these microstructures are observed. This suggests that slow oscillations, sleep spindles and K-complexes together during slow-wave sleep could underlie sleep-based consolidation and learning potential. The results of the current study highlight the importance of slow-wave sleep for acquiring and strengthening new memories.en
dc.format.extent53
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.othersleep spindle
dc.subject.otherK-complex
dc.subject.otherpolysomnography
dc.subject.otherdeclarative memory
dc.subject.otherdeclarative learning
dc.subject.otherlearning potential
dc.subject.othermemory consolidation
dc.titleSleep Spindles and K-Complexes in Slow-Wave Sleep Are Associated with Learning Potential and Memory Consolidation in Audiovisual Declarative Learning
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202004022630
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi202
dc.subject.ysouni (lepotila)
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysounitutkimus
dc.subject.ysomuisti (kognitio)
dc.subject.ysosleep
dc.subject.ysolearning
dc.subject.ysosleep research
dc.subject.ysomemory (cognition)
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot