Lohkoketjuteknologia kohdennetussa verkkomainonnassa
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Niin lohkoketjuteknologia kuin kohdennettu verkkomainonta ovat hyvin ajankohtaisia aiheita. Lähes kaikki verkossa oleva mainonta on kohdennettua mainosten ollessa elinehto monelle nykyiselle palvelulle; lohkoketjuteknologian kuitenkin ennustetaan muuttavan nykyiset liiketoimintamallit. Kirjallisuuskatsauksena toteutetun tutkielman tavoitteena on tunnistaa, miten lohkoketjuteknologiaa voitaisiin hyödyntää kohdennetussa verkkomainonnassa. Tutkimuskysymykseksi muodostettiin: ”Miten lohkoketjuteknologian avulla voidaan ratkaista kohdennetun verkkomainonnan haasteita?” Kirjallisuuskatsauksen perusteella lohkoketjuteknologia voisi tarjota ratkaisuja useisiin kohdennetun verkkomainonnan haasteisiin. Lohkoketjuteknologian hyödyntäminen voisi korjata ongelmia käyttäjien tunnistautumisessa poistaen verkkomainonnalle ongelmallisen keinotekoisen liikenteen aiheuttamat kuluja. Lohkoketjuteknologia voisi poistaa kolmansia osapuolia tehden mainonnasta tehokkaampaa yrityksille vähentäen turhia osapuolia. Kolmansien osapuolten vähentyminen voisi palauttaa yksityisyyden tunnetta kuluttajille, mikä on oleellista mainonnan toimivuuden kannalta. Lisäksi lainsäädäntö olisi mahdollista ohjelmoida suoraan lohkoketjuun. Lohkoketjupohjaisia korvaajia nykyisille järjestelmille ei ole kuitenkaan vielä onnistuttu toteuttamaan. Suurimpia ongelmia aiheuttaa järjestelmien skaalautuvuus tarpeeksi suuriksi, sekä lisäksi lainsäädäntö lohkoketjuteknologian ympärillä on vielä sekavaa. Nykyiset lohkoketjuteknologiaan perustuvat järjestelmät ovat siis vielä riittämättömiä, mutta niissä uskotaan olevan potentiaalia.
...
Both blockchain technology and targeted online advertising are very topical issues. Almost all online advertising is targeted, with ads being the lifeblood of many existing services; however, blockchain technology is projected to change current business models. The aim of this literature review is to identify how blockchain technology could be used in targeted online advertising. The research question was: "How can blockchain technology solve the challenges of targeted online advertising?" Based on the literature review, blockchain technology could provide solutions to many of the challenges of targeted online advertising. Utilizing blockchain technology could solve problems in user identification and eliminate ad fraud saving money in online advertising budgets. Blockchain technology could eliminate third parties, making advertising more effective for businesses, reducing unnecessary parties. A reduction in third parties could restore the feeling of privacy to consumers, which is essential for the effectiveness of advertising. In addition, legislation could be programmed directly into the blockchain. However, large enough blockchain-based substitutes for existing systems have not yet been implemented. The biggest problems are caused by the scalability of the systems, and the legislation around blockchain technology is still confusing. Existing blockchain-based systems are thus still inadequate but are believed to have potential.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lohkoketjuteknologian haasteet
Soininen, Olli (2020)Lohkoketjuteknologia on herättänyt ympärilleen suurta hehkutusta. Teknologia on ilmiönä uusi ja sen on sanottu olevan suurin juttu sitten internetin. Julkisuuteen lohkoketjuteknologia on noussut enimmäkseen kryptovaluuttojen, ... -
Lohkoketjuteknologian haasteet
Seppänen, Johannes (2021)Lohkoketjuteknologiaa on kuvattu maailmaa mullistavaksi teknologiaksi, uuden sukupolven internetiksi ja muilla ylentävillä tavoilla. On kuitenkin selvää, että näinkin uudella teknologialla on hehkutuksesta huolimatta ... -
Lohkoketjuteknologia yleiskäyttöisenä teknologiana ja sen sovellutukset
Sanmark, Niklas (2019)Tämä työ on kirjallisuuteen pohjautuva arvio siitä, onko lohkoketjuteknologialla riittävästi piirteitä, joilla se voidaan tunnistaa yleiskäyttöiseksi teknologiaksi. Ensiksi määritellään käsite yleiskäyttöinen teknologia ... -
Web 3.0 ja sen rooli tulevaisuuden liiketoiminnassa
Nurminen, Jami (2023)Web 3.0:lla tarkoitetaan uutta verkon iteraatiota. Aihe on tärkeä, sillä siihen liittyy suurta liiketoiminnallista kiinnostusta. Tässä tutkielmassa pyritään kirjallisuuskatsauksen keinoin selvittämään, miten Web 3.0 vaikuttaa ... -
Lohkoketjuteknologian teknologiset haasteet
Suuronen, Panu (2023)Lohkoketjuteknologian ensimmäinen julkinen ja hajautettu toteutus syntyi vuonna 2008, kun ”Satoshi Nakamoto” -nimimerkkiä käyttänyt taho julkaisi artikkelin ”Bitcoin: A Peer-to-Peer Electronic Cash System”. Lohkoketjuteknologia on ...