”Työnhakijalta edellytetään...” : julkisten työpaikkailmoitusten muodostama työntekijäkuva opinto-ohjaajasta
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaista työntekijäkuvaa TE-palveluiden verkkosivustolla julkaistut avoimet työpaikkailmoitukset muodostavat opinto-ohjauksen ammattilaisesta perusasteella ja toisella asteella. Työntekijäkuvaa selvitetään tutkimalla, millaisia vaatimuksia työpaikkailmoituksissa työnhakijoille esitetään ja millaisia ihanteita kyseiset vaatimukset ilmentävät. Lisäksi tutkimuksessa pyritään selvittämään, millaisia yhteiskunnallisia tai kulttuurisia merkityksiä vaatimuksiin sisältyy. Tutkimusaineistona on 76 TE-palveluiden verkkosivustolla vuosina 2014-2019 julkaistua työpaikkailmoitusta.
Tutkimus on laadullinen ja aineistolähtöinen, joten työntekijäkuva opinto-ohjaajasta rakentuu analyysin myötä. Tutkimuksen teoreettisten lähtökohtien kuvauksessa tehdään lyhyt läpileikkaus opinto-ohjauksen historiaan ja asemaan nykyisessä työelämässä. Tutkimuksessa hyödynnetään hermeneuttista tutkimustapaa ja analyysimenetelmänä on käytetty teemoittelua. Aineistona käytettyjen työpaikkailmoitusten uskotaan muokkaavan ja tuottavan käsityksiä ihanteellisesta työntekijästä. Samalla työpaikkailmoitukset nähdään myös oman aikansa tuotteena. Tämä tutkimus tuottaa yhdenlaisen näkökulman siitä, millainen on opinto-ohjaajan työntekijäkuva.
Työpaikkailmoituksissa työnhakijalle esitetyt vaatimukset muodostivat 6 pääteemaa, jotka ovat pätevyys, työkokemus, sosiaaliset taidot, henkilökohtaiset ominaisuudet, ammatillisuus ja erityisvaatimukset. Muodostuneen työntekijäkuvan mukaisesti opinto-ohjaaja on pätevä ja osaava sekä hallitsee tieto- ja viestintätekniikan käytön. Opinto-ohjaaja on myös sosiaalisesti taitava, erilaisissa tiimeissä ja verkostoissa sukkuloiva, tuottava työntekijä, joka on motivoitunut kehittämään niin itseään kuin työtäänkin. Oppilaat hän kohtaa oppilaslähtöisesti.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23424]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Muutoksista mahdollisuuksiin : ohjauksen uutta identiteettia etsimässä
Nissilä, Pia; Varis, Eija; Parkkinen, Juha; Puukari, Sakari; Lairio, Marjatta; Puukari, Sauli (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2001) -
Ammattioppilaitoksen opiskelijoiden kokemuksia opinto-ohjauksesta
Makkonen, Pete (2018)Tämän tutkielman kohteena olivat ammattioppilaitoksen opiskelijoiden kokemukset opinto-ohjauksesta. Tutkielma oli laadullinen, aineistolähtöinen ja tutkimusstrategialtaan fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkielman aineisto ... -
Millaista osaamista lukion opinto-ohjaajat kokevat tarvitsevansa työssään?
Raustia, Hanna (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, millaista osaamista lukion opinto-ohjaajat kokevat tarvitsevansa työssään. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kymmentä lukioissa työskentelevää opinto-ohjaajaa. Haastattelut ... -
Eleverna är det viktigaste : en fenomenologisk studie om studievägledning i skolorna i Haparanda ur ett jämförande finskt perspektiv
Kinos, Anne-Maria (2014)Tutkimukseni tavoite on tarkastella opinto-ohjausta Haaparannalla. Pyrin vastaamaan kysymykseen, millainen ohjausajattelu kaupungin kouluissa vallitsee. Asiaa lähestytään opinto-ohjaajan näkökulmasta, ja haastattelin ... -
Pienryhmäohjaus Lahden lukioissa
Lahti, Merja (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2006)