”Työnhakijalta edellytetään...” : julkisten työpaikkailmoitusten muodostama työntekijäkuva opinto-ohjaajasta
Tekijät
Päivämäärä
2020
2020:90 | 2021:90 | 2022:116 | 2023:126 | 2024:135 | 2025:6
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaista työntekijäkuvaa TE-palveluiden verkkosivustolla julkaistut avoimet työpaikkailmoitukset muodostavat opinto-ohjauksen ammattilaisesta perusasteella ja toisella asteella. Työntekijäkuvaa selvitetään tutkimalla, millaisia vaatimuksia työpaikkailmoituksissa työnhakijoille esitetään ja millaisia ihanteita kyseiset vaatimukset ilmentävät. Lisäksi tutkimuksessa pyritään selvittämään, millaisia yhteiskunnallisia tai kulttuurisia merkityksiä vaatimuksiin sisältyy. Tutkimusaineistona on 76 TE-palveluiden verkkosivustolla vuosina 2014-2019 julkaistua työpaikkailmoitusta.
Tutkimus on laadullinen ja aineistolähtöinen, joten työntekijäkuva opinto-ohjaajasta rakentuu analyysin myötä. Tutkimuksen teoreettisten lähtökohtien kuvauksessa tehdään lyhyt läpileikkaus opinto-ohjauksen historiaan ja asemaan nykyisessä työelämässä. Tutkimuksessa hyödynnetään hermeneuttista tutkimustapaa ja analyysimenetelmänä on käytetty teemoittelua. Aineistona käytettyjen työpaikkailmoitusten uskotaan muokkaavan ja tuottavan käsityksiä ihanteellisesta työntekijästä. Samalla työpaikkailmoitukset nähdään myös oman aikansa tuotteena. Tämä tutkimus tuottaa yhdenlaisen näkökulman siitä, millainen on opinto-ohjaajan työntekijäkuva.
Työpaikkailmoituksissa työnhakijalle esitetyt vaatimukset muodostivat 6 pääteemaa, jotka ovat pätevyys, työkokemus, sosiaaliset taidot, henkilökohtaiset ominaisuudet, ammatillisuus ja erityisvaatimukset. Muodostuneen työntekijäkuvan mukaisesti opinto-ohjaaja on pätevä ja osaava sekä hallitsee tieto- ja viestintätekniikan käytön. Opinto-ohjaaja on myös sosiaalisesti taitava, erilaisissa tiimeissä ja verkostoissa sukkuloiva, tuottava työntekijä, joka on motivoitunut kehittämään niin itseään kuin työtäänkin. Oppilaat hän kohtaa oppilaslähtöisesti.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29773]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Muutoksista mahdollisuuksiin : ohjauksen uutta identiteettia etsimässä
Nissilä, Pia; Varis, Eija; Parkkinen, Juha; Puukari, Sakari; Lairio, Marjatta; Puukari, Sauli (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2001) -
Lukiolaisten kokemuksia ohjauksen merkityksellisyydestä : "musta tuntuu, että se on aina kumminki ollu siellä, kun sitä on tarvinnu"
Laine, Maria (2014)Lukiolaisten kokemuksia ohjauksen merkityksellisyydestä - ”musta tuntuu, että se on aina kumminki ollu siellä, kun sitä on tarvinnu.” Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen Pro ... -
Pienryhmäohjaus Lahden lukioissa
Lahti, Merja (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2006) -
Ideoita ja vinkkejä aloittelevalle opinto-ohjaajalle : "kättä pidempää perusopetuksen opinto-ohjaukseen"
Pölönen, Mia; Riihinen, Essi (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2005) -
Hops-ohjaus : osaamista, yhteistyötä ja hyvinvointia
Penttinen, Leena; Skaniakos, Terhi; Ansela, Maarit; Plihtari, Elina (Jyväskylän yliopisto, 2011)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.