”Työnhakijalta edellytetään...” : julkisten työpaikkailmoitusten muodostama työntekijäkuva opinto-ohjaajasta
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaista työntekijäkuvaa TE-palveluiden verkkosivustolla julkaistut avoimet työpaikkailmoitukset muodostavat opinto-ohjauksen ammattilaisesta perusasteella ja toisella asteella. Työntekijäkuvaa selvitetään tutkimalla, millaisia vaatimuksia työpaikkailmoituksissa työnhakijoille esitetään ja millaisia ihanteita kyseiset vaatimukset ilmentävät. Lisäksi tutkimuksessa pyritään selvittämään, millaisia yhteiskunnallisia tai kulttuurisia merkityksiä vaatimuksiin sisältyy. Tutkimusaineistona on 76 TE-palveluiden verkkosivustolla vuosina 2014-2019 julkaistua työpaikkailmoitusta.
Tutkimus on laadullinen ja aineistolähtöinen, joten työntekijäkuva opinto-ohjaajasta rakentuu analyysin myötä. Tutkimuksen teoreettisten lähtökohtien kuvauksessa tehdään lyhyt läpileikkaus opinto-ohjauksen historiaan ja asemaan nykyisessä työelämässä. Tutkimuksessa hyödynnetään hermeneuttista tutkimustapaa ja analyysimenetelmänä on käytetty teemoittelua. Aineistona käytettyjen työpaikkailmoitusten uskotaan muokkaavan ja tuottavan käsityksiä ihanteellisesta työntekijästä. Samalla työpaikkailmoitukset nähdään myös oman aikansa tuotteena. Tämä tutkimus tuottaa yhdenlaisen näkökulman siitä, millainen on opinto-ohjaajan työntekijäkuva.
Työpaikkailmoituksissa työnhakijalle esitetyt vaatimukset muodostivat 6 pääteemaa, jotka ovat pätevyys, työkokemus, sosiaaliset taidot, henkilökohtaiset ominaisuudet, ammatillisuus ja erityisvaatimukset. Muodostuneen työntekijäkuvan mukaisesti opinto-ohjaaja on pätevä ja osaava sekä hallitsee tieto- ja viestintätekniikan käytön. Opinto-ohjaaja on myös sosiaalisesti taitava, erilaisissa tiimeissä ja verkostoissa sukkuloiva, tuottava työntekijä, joka on motivoitunut kehittämään niin itseään kuin työtäänkin. Oppilaat hän kohtaa oppilaslähtöisesti.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28039]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Muutoksista mahdollisuuksiin : ohjauksen uutta identiteettia etsimässä
Nissilä, Pia; Varis, Eija; Parkkinen, Juha; Puukari, Sakari; Lairio, Marjatta; Puukari, Sauli (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2001) -
"Yhteiskunta muuttuu, meidänkin on muututtava siellä mukana." : ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajien näkemyksiä työelämän muutoksesta ja sen vaikutuksista omaan ohjaustyöhön
Seppänen, Vilma; Varjonen, Vilma (2021)Tämän pro gradu- tutkielmamme tarkoituksena oli selvittää, miten ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajat näkevät työelämän muutoksen ja sen vaikutukset omaan ohjaustyöhön. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla ... -
Lukiolaisten kokemuksia ohjauksen merkityksellisyydestä : "musta tuntuu, että se on aina kumminki ollu siellä, kun sitä on tarvinnu"
Laine, Maria (2014)Lukiolaisten kokemuksia ohjauksen merkityksellisyydestä - ”musta tuntuu, että se on aina kumminki ollu siellä, kun sitä on tarvinnu.” Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen Pro ... -
"Tää eettisyys on jo niinku opon työn ytimessä" : opinto-ohjaajien käsityksiä ohjaustyön eettisistä ristiriidoista
Jaakonaho, Kaisa; Manninen, Merja (2019)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä erilaisista tavoista, joilla opinto-ohjaajat käsittävät ohjaustyön eettiset ristiriidat ja miten he ovat niitä ratkaisseet. Tuomalla esille käsityksiä haluamme nostaa ... -
Pienryhmäohjaus Lahden lukioissa
Lahti, Merja (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2006)