Tutkimus Dewey-Hickman-näkökulmasta teknologiaan ja sen suhteesta kasvatukseen
Tekijät
Päivämäärä
2009Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Tällä tutkimuksella on kolme keskeistä päämäärää: i) tutkia Larry Hickmanin tulkintaa
Deweyn teknologiakäsityksestä, jota kutsun Dewey–Hickman-näkökulmaksi
teknologiaan (DH-näkökulma), ii) verrata The Quest for Certainty-teoksen (TQCteos)
teknologiakäsitystä DH-näkökulmaan, ja iii) tutkia deweylaisen teknologian
mahdollisia suhteita kasvatukseen ja siihen liittyviin aiheisiin.
DH-näkökulman mukaan teknologia on laajassa merkityksessään järjestelmällistä
tutkimusta tekniikoihin, työkaluihin ja muihin artefakteihin. TQC-teos kuvailee
teknologiaa luonnon ja sen energioiden hallituksi muokkaamiseksi, jota motivoivat
aineellinen mukavuus ja rahallinen hyöty. DH-näkökulman ja TQC-teoksen välillä
havaittiin kolme eroa: i) Dewey ei pidä tutkimuksen (inquiry) menetelmää synonyyminä
teknologialle, ii) TQC-teos ei yhdistä eksplisiittisesti tekniikkaa ei-kognitiiviseen
välineelliseen toimintaan, ja iii) toisin kuin DH-näkökulma, Dewey ei halua
täysin irtautua perinteestä, joka yhdistää teknologian ”sovellettuun tieteeseen”. Tämän
tutkimuksen mukaan deweylainen koulutus ei ole indoktrinaatiota. Koulutus
voidaan nähdä yhtenä teknologian muotona ja teknologiakasvatuksena. Kokeelliseen
menetelmään kohdistuva välttelykäyttäytyminen voidaan nähdä teknofobisena,
ja filosofia joutuu osallistumaan tämän ”teknologian fobian” lieventämiseen,
jos filosofia aikoo hyväksyä TQC-teoksessa sille annetun roolin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Innovatiivisen oppimisyhteisön profiili : ammattikorkeakoulujen tekniikan ja liikenteen koulutusalan näkökulmasta tarkasteltuna
Hokkanen, Simo (Jyväskylän yliopisto, 2001)In Finland, polytechnics were formed during the 1990s by merging educational institutes of college level and higher vocational level. Currently, over 100 000 undergraduate students study in polytechnics. The main ... -
Collaboration network for inspiring children and youth into science, mathematics and technology in Finland
Myllymäki, Mikko; Impiö, Pentti; Hakala, Ismo (IEEE; Czech Technical University in Prague, 2021)The importance of STEM education is widely recognized. Despite the value of the sector and good associated employment prospects, young students generally lack interest in science and engineering. This is reflected in the ... -
Löytyykö tekniikan olemus laatikoista?
Pakarinen, Tuomas (Tekniikan waiheita, 2020) -
Fenomenologinen selvitys teknologian ja ruumiin suhteesta : ruumiin laajentaminen teknologian avulla
Lilja, Taneli (2014)Tämä tutkielma käsittelee teknologiaa ja ruumista fenomenologisesta näkökulmasta. Tarkoituksenani on selvittää teknologian vaikutus ruumiillisuuteen ja ruumiillinen laajentaminen teknologian avulla. Lisäksi käsittelen ... -
Teknologian LEGO/Dacta oppimateriaalit ja opettajan oppaat holistisessa tarkastelussa
Gustafsson, Karo (2002)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.