Itseohjautuvuusteoria sosiaalityössä
Tutkimuksen kohteena on motivaatioteoria nimeltä itseohjautuvuusteoria. Tutkimuksen tarkoitus on tarkastella itseohjautuvuusteoriaa sosiaalityön kontekstissa ja tätä kautta lisätä tietoisuutta tästä teoriasta. Tutkimusmenetelmänä on laadullinen, teoreettisesti orientoitunut synteesi-review ja analyysimenetelmänä toimii Dahler-Larsenin malli interventioiden yleistämisestä. Tutkimus lähestyy itseohjautuvuusteoriaa käsitteellisellä tasolla ja on tyyliltään esseistinen ja pohdiskeleva. Tutkimuksessa tarkastellaan itseohjautuvuusteorian sovellettavuutta sosiaalityössä kahdella eri tasolla. Tutkimus pohtii, onko itseohjautuvuusteoria sovellettavissa sosiaalityön interventiona Dahler-Larsenin mallin ehtojen mukaisesti. Malli määrittelee ehdot, joiden toteutuessa intervention voi yleistää ja siirtää uudelle käyttöalueelle. Vertailukohtana tutkimuksessa on psykologian ja psykoterapian käyttöalue. Toinen tarkastelun taso on tuen ja kontrollin näkökulma, jossa tutkimus selvittää, voiko itseohjautuvuusteoria antaa uusia näkökulmia sosiaalityön tieteenalalla käytyyn tuen ja kontrollin diskurssiin. Tuloksina todetaan, että itseohjautuvuusteoriaa voi soveltaa sosiaalityön interventiona, sillä Dahler-Larsenin mallin ehdot intervention yleistettävyydestä pääosin täyttyvät. Tutkimuksessa todetaan myös, että itseohjautuvuusteoria tarjoaa potentiaalisesti hyödyllisiä näkökulmia tuen ja kontrolliin diskurssiin. Näin ollen itseohjautuvuusteorialla voi olla annettavaa myös sosiaalityön asiantuntijuuden vahvistumiseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Odotitko sinä minua?" : ekaluokkalaisten motoristen perustaitojen kehittäminen ja sosiaalisten taitojen tukeminen liikuntaintervention keinoin
Joro, Annemari; Liukkonen, Sirpa (2016)TIIVISTELMÄ Liukkonen, Sirpa ja Joro, Annemari 2016. ”Odotitko sinä minua?” Ekaluokkalaisten motoristen perustaitojen kehittäminen ja sosiaalisten taitojen tukeminen liikuntaintervention keinoin. Liikuntakasvatuksen ... -
Opettajien kokemuksia aktiivisista videopeleistä lasten ja nuorten fyysisen aktiivisuuden edistämisessä
Uitto, Mika (2022)Lapset ja nuoret liikkuvat liian vähän sekä viettävät liikaa aikaa paikallaan ja ruutujen ääressä. Videopeleistä on tullut yksi yleisimmistä lasten ja nuorten ruutuajan muodoista. Fyysisesti passiivisten videopelien ohelle ... -
Oppilaiden autonomian ja itseohjautuvuuden kokemusten lisääminen yläkoulun liikunnanopetuksessa : Move! -mittaustulosten käyttö CDG-mallin mukaisessa opetuksessa
Anttila, Anna-Kaisa; Ketonen, Jenna (2022)Tämän Pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lisäsikö CDG-mallin mukainen opetus oppilaiden autonomian ja itseohjautuvuuden kokemuksia liikuntatunneilla ja vapaa-ajalla. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, ... -
Sosiaalityöntekijän ja asiakkaan välinen suhde psykososiaalisessa sosiaalityössä
Hänninen, Inga-Elina (2024)Sosiaalityö perustuu työntekijän ja asiakkaan väliseen vuorovaikutuksessa rakentuvaan suhteeseen. Suhteen muodostumiseen vaikuttavat vuorovaikutuksen lisäksi yhteiskuntaan, instituutioon ja sosiaalityön asiantuntijuuteen ... -
Viimeinen vaihtoehto vai käypää valuuttaa? : seksityön puheeksiotto sosiaalityössä
Kotiniemi, Liisa (2023)Seksityö liitetään voimakkaasti huono-osaisuuteen ja uhrin asemaan. Tässä tutkielmassa on tutkittu, onko seksityön puheeksiotossa seksityötä syytä pitää sosiaalityön asiakkaiden huono-osaisuutta lisäävänä selviytymiskeinona. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.