Show simple item record

dc.contributor.advisorPakkanen, Marjatta
dc.contributor.authorMalin, Aino-Maria
dc.date.accessioned2020-02-19T07:27:41Z
dc.date.available2020-02-19T07:27:41Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67873
dc.description.abstractKanditutkielmani on osa valtakunnallista ESR-rahoitteista ja Sosiaali- ja terveysministeriön tukemaa TYÖKE – Verkostoilla tehoa soteen, työkyvyn tukeen ja työikäisten terveyteen -hanketta. Hankkeen tarkoituksena on eri toimijoiden yhteistyön kautta edistää terveyttä ja työkykyä maakunnissa, kunnissa ja työpaikoilla. Kehittämistyötä tehdään osana sote-muutosta ja tavoitteena on antaa välineitä päätöksentekoon. (Työterveyslaitos 2019) Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten työterveyteen erikoistuvat lääkärit (N=39) ja heidän kouluttajalääkärinsä (N=39) kokevat koulutuspaikkana toimivan organisaation tuen kouluttautumiseen ja erikoislääkärikoulutuksen toteutumiseen. Tutkimus on toteutettu mixed methods-menetelmällä, eli yhdistelmänä määrällistä ja laadullista tutkimusta. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella. Erikoistuvat lääkärit kokivat keskeisiksi koulutusta tukeviksi tekijöiksi organisaatiossaan sen koulutusmyönteisyyden ja joustavuuden, inhimillisen tuen ja työn monipuolisuuden. Kouluttajalääkärit painottivat organisaation tukea, eli koko työyhteisön positiivista asennetta ja arvostusta erikoistuvia ja koko koulutusta kohtaan, sekä sen huomiointia organisaation toiminnan suunnittelussa. Myös työn monipuolisuus ja riittävän ajan varaaminen ohjauksille korostuivat vastauksissa. Nuoremmat erikoistujat (alle 40-vuotiaat) kokivat positiivisemmin organisaation tuen kouluttautumiselle ja koulutuksen toteutumiselle. Sekä erikoistuja että kouluttajat olivat yleisesti hyvin tyytyväisiä koulutuspaikkana toimivan organisaation tukeen kouluttautumiseen ja työterveyshuollon erikoiskoulutuksen toteutumiseen.fi
dc.format.extent44
dc.language.isofi
dc.titleKoulutuspaikkana toimivan organisaation antama tuki erikoislääkärikoulutuksen toteutumiseen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202002192109
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineAikuiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineAdult Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysokoulutus
dc.subject.ysotyössäoppiminen
dc.subject.ysoerikoistuminen
dc.subject.ysolääkärit
dc.subject.ysokyselytutkimus
dc.subject.ysotyöterveyshuolto


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record