Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorParviainen, Tiina
dc.contributor.advisorTervaniemi, Mari
dc.contributor.advisorPoikonen, Hanna
dc.contributor.authorTuomisto, Johanna
dc.date.accessioned2020-01-30T11:04:14Z
dc.date.available2020-01-30T11:04:14Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67616
dc.description.abstractAiempi tutkimus on osoittanut, että musiikillisella asiantuntijuudella on vaikutuksia havaitsemiseen, erityisesti kuuloaistissa. Muusikot suoriutuvat paremmin musiikillisista tehtävistä, joiden aikana heidän aivonsa myös aktivoituvat laajemmin ei-muusikoihin verrattuna. Suurin osa musiikillisen asiantuntijuuden tutkimuksesta on keskittynyt musiikin havaitsemiseen, mutta intensiivinen instrumentin harjoittelu sekä laajamittaiset musiikilliset kokemukset voivat vaikuttaa myös muihin aistipiireihin, kuten liikkeen havaitsemiseen. Tämä vaikuttaa todennäköiseltä ajatellessa musiikillisen instrumentin harjoittelun moniaistista luonnetta: nuottien visuaalinen muoto muunnetaan auditiivisiksi ääniksi hienovaraisten motoristen liikkeiden kautta. Tämä perustelee tarpeen laajentaa musiikillisen asiantuntijuuden vaikutuksien tutkimusta myös moniaistiseen havaitsemiseen. Tämä tutkielma lähestyy näitä aiheita aivojen sähköisistä oskillaatioista käsin. Aikuisten muusikkojen (N = 13) ja ei-muusikkojen (N = 14) aivosähkökäyrää (EEG) mitattiin heidän kuunnellessaan musiikkia ja katsellessaan tanssia videolta (kesto n. 1 min). Ärsykkeet esitettiin kolmena aistimodaalisesti erilaisena tilanteena: (1) musiikin kuunteleminen, (2) tanssiesityksen katsominen videolta, (3) musiikin kuunteleminen ja tanssiesityksen katsominen samanaikaisesti moniaistisena tilanteena. Aivojen rytmistä aktiivisuutta mitattiin laskemalla alfa- ja beeta- oskillaatioiden tehospektrit (eng. power spectrum density), ja ryhmien tuloksia verrattiin tilastollisesti. Kun musiikillinen ja visuaalinen ärsyke esitettiin samanaikaisesti moniaistisena kokonaisuutena, tulokset osoittivat viitteitä ryhmäeroihin alfa-oskillaatioiden tehossa päälaenlohkon ja takaraivolohkon raja-alueilla. Tämä voitaisiin tulkita tarkkaavuuden alaisten prosessien eroiksi alfa- oskillaation inhibitorisen rooliin perustuen. Toisaalta aiempi tutkimus on löytänyt todisteita em. aivoalueen aktivaation olevan yhteydessä moniaistiseen integraatioon. Tässä esitelty tutkimus antaa uusia suuntia musiikillisen asiantuntijuuden tutkimukselle laajentamalla sitä aivojen rytmisen toiminnan ja moniaistisen havaitsemisen alueelle.fi
dc.description.abstractPrevious research has shown that musical expertise has impact on perception, especially in the auditory domain. Musicians succeed better in music-related tasks and seem to recruit broader brain areas during them. Most of the research on expertise has focused on music perception, but extensive musical training and experiences might impact also to other domains, for instance, to perception of movement. This seems natural when thinking of the nature of learning to play music: visual information of notes is changed into auditory sounds through carefully controlled motor actions. This fundamentally multisensory transaction also states the need of studying the effect of musical expertise on multimodal perception. The present study investigates these matters in the level of neural oscillatory activity. Electroencephalography (EEG) was measured from adult musicians (N = 13) and controls with no professional musical background (N = 14) in rest and during continuous music and dance stimulus (duration app. 1 min). Stimuli presentation included three conditions: (1) music listening (audio only), (2) watching dance performance from a video (visual only), (3) music and dance stimuli presented simultaneously as an entity (audio-visual). Power spectral densities of alpha- and beta- band were computed and the obtained levels were compared statistically between the groups and conditions. Results suggest that musicians have slightly modified alpha-band activity on EEG sensors over parieto-occipital brain area in audio-visual condition. This might indicate differences in attentional processes based on the research of the inhibitory role of alpha oscillation. On the other hand, previous research has linked parieto-occipital area to the integration of multisensory stimulus. Taken together, the present study alludes to a new area in research of how musical expertise effects on perceptual processing by extending the evidence to multisensory perception and the oscillatory activity of the brain.en
dc.format.extent45
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.othermusical expertise
dc.subject.otherneural oscillation
dc.subject.othermusic perception
dc.subject.othermovement perception
dc.subject.othermultisensory perception
dc.titleThe role of musical expertise in the perception of music and movement : an EEG study of neural oscillatory activity
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202001301885
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi202
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysoEEG
dc.subject.ysoaivotutkimus
dc.subject.ysomusic
dc.subject.ysoEEG
dc.subject.ysobrain research
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot