Ympäristövastuu Suomen päivittäistavarakaupassa : tarkastelussa S-ryhmä, Kesko ja Lidl Suomi
Yrityksen yhteiskuntavastuu ja ympäristövastuu sen osana ovat tuoneet kestävän kehityksen mukaiset periaatteet osaksi yksityisten yritysten johtamista. Tutkimukseni tavoitteena oli selvittää, miten ympäristövastuullisuus ilmenee Suomen suurimpien päivittäistavarakauppaketjujen toiminnassa. Tarkasteluni kohteena oli kolme Suomen suurinta päivittäistavarakauppaketjua, S-ryhmä, Kesko ja Lidl Suomi.
Tarkastelin ympäristövastuullisuutta päivittäistavarakaupan alalla, sillä ruoka on ihmiselämän kannalta välttämätön hyödyke ja ruoan kuluttaminen ja tuottaminen ovat suoraan yhteydessä kestävään kehitykseen. Suomessa päivittäistavarakaupan keskittymisaste on Pohjoismaiden tapaan korkea ja S-ryhmä, Kesko ja Lidl pitävät hallussaan yli 90 prosenttia koko Suomen päivittäistavarakaupasta. Tutkimuksessa pyrin selvittämään aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin, miten ympäristövastuu rakentuu päivittäistavarakauppaketjujen raporteissa ja miten kauppaketjut sanovat pyrkivänsä edistämään ympäristön kannalta vastuullista liiketoimintaa. Tutkimusaineistona käytin S- ryhmän ja Keskon vastuullisuusraportteja ja Lidl Suomen tiedotetta vastuullisuudesta.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että päivittäistavarakauppaketjut ottavat yrityksen ympäristövastuun toiminnassaan laaja-alaisesti huomioon ja ympäristövastuun raportointiin panostetaan etenkin sidosryhmien vaatimuksista. Kauppaketjut harjoittavat ympäristövastuullista toimintaa myös omaehtoisesti eivätkä vain ulkopuolisen säätelyn pakottamana. Ympäristön kannalta vastuullista liiketoimintaa kauppaketjut pyrkivät edistämään vähentämällä toiminnastaan aiheutuvia päästöjä, tukemalla kiertotaloutta, varmistamalla tuotevalikoimansa vastuullisuuden ja tekemällä vastuullisuusyhteistyötä sidosryhmiensä kanssa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vastuullisuusviestintä matkailuyrityksissä
Alavuotunki, Fanni (2020)Tämän tutkielman tavoitteena oli tarkastella lappilaisten matkailuyritysten vastuullisuusviestintää. Tutkielman tarkoituksen oli analysoida, mitä matkailuyritykset vastuullisuudesta verkkosivuillaan viestivät, miten ... -
Planetaarinen kriisi tekee vastuullisuusasiantuntijoista aikuiskouluttajia
Käyrä, Minna: Korsunova, Angelina (Kansanvalistusseura, 2021)Kun yhteiskunta siirtyy vähähiilisempään tulevaisuuteen, vastuullisuudesta tulee osa useaa työnkuvaa. Muutokset päästöjen vähentämiseksi yhteiskunnassa vaativat toimia kaikilla aloilla. Muutokset ovat niin laajoja, että ... -
Koosta riippumatta : mikro- ja pienyritysten näkemyksiä yhteiskuntavastuusta
Sihvo, Ria (2015)Tutkielman tarkoituksena on selvittää eri alojen mikro- ja pienyritysten ajatuksia vastuullisesta liiketoiminnasta ja yhteiskuntavastuusta. Tutkimuskysymyksiä on yksi: Millaisia tekoja ja asioita yritykset pitävät omassa ... -
Stakeholder satisfaction with corporate conflict engagement actions : Exploring the effects of goodwill, trust, and value alignment
Valentini, Chiara; Munnukka, Juha; Zhao, Hui (Elsevier, 2024)In the last decade, businesses have played an increasingly significant role in promoting stability, democracy, and human rights, particularly concerning the United Nations Sustainable Development Goals, which emphasize ... -
Kulttuurinen kestävyys yhteiskunnallisten yritysten vastuullisuustoiminnassa
Asp, Alisa (2024)Tässä maisterintutkielmassa tutkin kulttuurista kestävyyttä yhteiskunnallisten yritysten vastuullisuustoiminnassa. Tutkimusaineistoni koostuu yhdestä taustoittavasta puolistrukturoidusta asiantuntijahaastattelusta ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.