Opettamisen filosofia ja kritiikki
Julkaistu sarjassa
Jyväskylä Studies in Education, Psychology and Social ResearchTekijät
Päivämäärä
1999The dissertation consists of eleven articles and a concluding introduction. The overarching theme in these articles is the application of critical theory to the philosophy-of teaching and to the theoretico-philosophical foundation of educational studies. Three major themes emerge from the articles: i) the foundation of dialogue and critique at the university, ii) the philosophy of indoctrination, and iii) critique in educational research and theory. In articles connected with the first theme, I deal with such questions as dialogical teaching, the hermeneutics of teaching, tradition and the problem of critique, and discourse principles in the context of the university. In the concluding introduction I try to synthesize Gadamerian hermeneutics and Habermasian critical theory in order to produce discursively valid maxims for university teaching. I argue that the strength of the university lies in its autonomous and living dialogue, which unfolds within a multitude of different science-based learning Processes. In articles connected with the second major theme I examine the problem of indoctrination. The concept of indoctrination refers to unethical or hidden influence in a teaching situation. According to my communicative intention and method criterion, teaching is indoctrinating if the teacher uses strategic action and tries to drill his view of the subject matter into a student's mind, bypassing his critical reflection. However, teacher-student communication could be disturbed in a way that manifests indoctrination even when the teacher or lecturer is oriented in accordance with communicative action. I therefore construct a criterion of reflective content based on multidimensional, wide-ranging and reflectivity-promoting syllabi as well as a criterion of reflective consequence, which is based on critical self-reflection, reflective modernity and relatively open identity. In articles connected with the third major theme I deal with the relationship between critical theory and educational research. I am especially interested in the relationship between critical theory and action research. It would enable critical theory to fulfil its requirement of practicality. From Marx to Habermas, critical theorists and intellectuals have tried to effect a change. Action research is one answer to the question of how to move from theoretical critique to actual change in social practices.
...
ISBN
978-951-39-8005-4Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Väitöskirjat [3599]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kommunikatiivinen opettaminen : indoktrinaation kriittinen teoria
Huttunen, Rauno (Jyväskylän yliopisto, 2003) -
Kritiikin lupaus : näkökulmia Frankfurtin koulun kriittiseen teoriaan
Moisio, Olli-Pekka (Jyväskylän yliopisto, 1998) -
Osallisuuden lisääminen : Habermasin kommunikatiivisen toiminnan teoriaa mukaillen
Tuorila, Aila (2017)Tämä filosofian alaan kuuluva tutkimus käsittelee osallisuutta ja sen lisäämistä peruskoulussa käyttäen menetelmänä Habermasin kehittämää kommunikatiivisen toiminnan teoriaa. Tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esille ... -
Järjen tuho ja nousu : Max Horkheimerin välineellisen järjen käsite Jürgen Habermasin kommunikatiivisen rationaalisuuden kautta tarkasteltuna
Manninen, Tuomas (2017)Tutkielmani pureutuu Max Horkheimerin välineellisen järjen käsitteeseen Jürgen Habermasin kommunikatiivisen järjen kautta. Työni jakautuu kahteen osaan, joista ensimmäinen koostuu Horkheimerin välineellisen järjen kritiikin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.