dc.contributor.advisor | Clements, Kati | |
dc.contributor.author | Puranen, Toni | |
dc.date.accessioned | 2019-12-16T12:13:33Z | |
dc.date.available | 2019-12-16T12:13:33Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66831 | |
dc.description.abstract | Virtuaalitodellisuuden (VR) hyödyntäminen koulutuksessa mahdollistaa immersiivisen ja vuorovaikutteisen oppimiskokemuksen, joka ei muilla tavoin olisi välttämättä mahdollista resurssi tai tilarajoitteiden puolesta. Virtuaalitodellisuutta opetukseen käyttävän koulutuksen laadullinen parantaminen on siksi tärkeää ja sen avulla virtuaalitodellisuuden hyödyntämistä voidaan laajentaa opetuksessa. On tärkeää ymmärtää virtuaalitodellisuuden haasteita, rajoitteita ja mahdollisuuksia virtuaalisten oppimisympäristöjen suunnittelussa ja toteutuksessa. Tulokset alan tutkimuksissa tukevat virtuaalitodellisuuden toimivan opetuksen työvälineenä muiden opetusmenetelmien avustamana. Virtuaalitodellisuuden on todettu parantavan aktiivioppimista hyödynnettäessä oppilaan motivaatiota immersion, osallistumisen ja tunteiden kautta. Lisäksi oppija saa paremman kontrollin oppimiseensa ja pystyy parempaan reflektioon. Multimediaoppimisen alueella oppilaalle voidaan tarjota monimuotoisesti korostettuja esimerkkejä, joiden kautta oppija muodostaa mentaalisia linkkejä omaamiensa tietojen välille. Lisäksi virtuaalitodellisuuden on todettu olevan halvempi ja turvallisempi vaihtoehto monien alojen koulutuksessa, kuten lääketieteessä ja insinööriopinnoissa. Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoitus on tarkastella tämän hetkistä virtuaalitodellisuutta määritellen sen konseptit, virtuaalitodellisuuden avulla opettamista, määritellä oppimisen konseptin sekä keskeiset oppimismenetelmät, joihin VR vaikuttaa eniten. Kirjallisuuskatsauksessa hyödynnetään olemassa olevaa tutkimusta, jonka pohjalta virtuaalitodellisuuden hyödyntämistä tarkastellaan aktiivi- ja multi-mediaoppimisen näkökulmasta sekä esitetään kuinka tutkimusta voi hyödyntää VR-oppimisympäristöjen suunnittelussa. | fi |
dc.description.abstract | Use of virtual reality (VR) in education allows for immersive and interactive learning experiences which might not otherwise be possible due resource or facility restrictions. Hence, improving the quality of virtual reality education is important and through better quality the VR can be utilized in a larger scale in education. It is important for the developers and teachers to understand the challenges, limitations, and opportunities VR can provide while designing or developing virtual reality learning environments. Results of the studies show that virtual reality is a viable teaching tool when combined with other teaching methods. Studies show that while using active learning methods the virtual reality improves student motivation through immersion, emotions, and engagement. Furthermore, the learner acquires better control over his learning process and becomes capable to better reflect the knowledge gained. Using multi-media learning with VR offers the learner more varied examples and types of media to form links with the knowledge the learner already possesses. Virtual reality is also cheaper and safer teaching method on many fields like medicine and engineering.
This literary review will go through the current state of VR while defining basic concepts, defining learning and study methods affected most by VR, and utilization of VR in teaching. The literary review utilizes existing studies and re-search on the subject matter and examines the learning through active- and multi-media learning and presents how the results can be used in design of learning environments utilizing VR. | en |
dc.format.extent | 31 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | Virtuaalitodellisuuden käyttö koulutuksessa ja sen vaikutukset oppimiseen | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201912165323 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Information Systems Science | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 601 | |
dc.subject.yso | virtuaalitodellisuus | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | opetus | |