User experience goals in human-centred design of safety-critical systems
This dissertation studies the usage of user experience (UX) goals in early-stage human-centred design activities regarding safety-critical systems. The purpose of UX goals is to describe the desired user experiences to be focused on in the design work. The safety-critical technology environments of the empirical research of this thesis include rapid transit systems, container cranes in ports, command bridges of ships, and cars with driver-assistance systems. The empirical cases of the dissertation focus specifically on these four environments and their associated safety-critical systems’ human activity analysis, concept/prototype design, and early-phase evaluation from the UX goals perspective.
The studies in the cases have been conducted with different human factors and UX approaches, methods, and techniques. Core-Task Analysis is used as a key method in the cases with the analysis phase study reported in this dissertation. As analysis methods for the user evaluation studies’ results included in the thesis, the Usability Case approach, qualitative analysis of UX survey results, and quantitative statistical analysis of user acceptance survey results are used.
The specific research questions and results of this dissertation are related, firstly, to considering the value of experience design as part of safety-critical systems development in general. Secondly, the contribution of user activity analysis methods for the identification of UX goals is studied. Thirdly, the systematic specification, utilisation, and evaluation of UX goals in human-centred design of safety-critical systems is in the core focus of this thesis.
The results of this thesis indicate that UX goals bring additional value to the human-centred design work of safety-critical systems development. UX goals help in taking into account the experiences of users analytically in the concept or prototype design and evaluation stages. Moreover, the systematic use of UX goals makes the human-centred design and early-stage evaluations of safety-critical systems more target-driven, accurate, traceable, and measurable. Finally, UX goals’ appropriate usage in design can be seen to contribute to the meaningfulness, safety, effectiveness, and efficiency of human activity in safety-critical technology environments in general.
...
Tämä väitöstyö tutkii käyttäjäkokemustavoitteiden käyttöä turvallisuuskriittisten järjestelmien varhaisen vaiheen käyttäjäkeskeisessä suunnittelutoiminnassa. Käyttäjäkokemustavoitteiden tarkoitus on kuvata käyttäjäkokemukset, joihin suunnittelutyössä tähdätään. Väitöskirjan empiiristen tutkimusten turvallisuuskriittisiä kohdeympäristöjä ovat metrot, satamakonttinosturit, laivojen komentosillat ja kuljettajan apujärjestelmällä varustetut henkilöautot. Väitöstyön empiiriset tutkimukset keskittyvät näihin ympäristöihin liittyvien teknologiajärjestelmien käyttäjien toiminnan analyysiin, konsepti-/prototyyppisuunnitteluun ja varhaisen vaiheen arviointiin käyttäjäkokemustavoitteiden näkökulmasta.
Tutkimukset on toteutettu erilaisilla ihmistoiminnan analyysin ja käyttäjäkokemustutkimuksen lähestymistavoilla, menetelmillä ja tekniikoilla. Päämenetelmänä analyysivaiheen tutkimuksissa on käytetty perustehtäväanalyysiä. Käyttäjäarviointien tulosten osalta analysointimenetelminä on käytetty Usability Case -menetelmää, käyttäjäkokemuskyselyiden tulosten kvalitatiivista analyysiä sekä käyttäjähyväksyntää koskevan kyselyn tulosten tilastollista analyysiä.
Tutkimuksen tarkemmat tutkimuskysymykset ja -tulokset liittyvät kokemussuunnittelun arvoon osana turvallisuuskriittisten järjestelmien kehitystä, ihmistoiminnan analyysimenetelmien osuuteen käyttäjäkokemustavoitteiden tunnistamisessa sekä käyttäjäkokemustavoitteiden systemaattiseen määrittelyyn, hyödyntämiseen ja arviointiin.
Väitöstyön tulokset osoittavat, että käyttäjäkokemustavoitteet tuovat lisäarvoa turvallisuuskriittisten järjestelmien käyttäjäkeskeiseen suunnittelutyöhön. Käyttäjäkokemustavoitteet auttavat ottamaan huomioon analyyttisesti käyttäjien kokemukset järjestelmän konseptin tai prototyypin suunnittelun ja arvioinnin eri vaiheissa.
Lisäksi käyttäjäkokemustavoitteiden systemaattinen käyttö tekee turvallisuuskriittisten järjestelmien käyttäjäkeskeisestä suunnittelusta ja varhaisista arvioinneista tavoitekeskeisempää, tarkempaa, jäljitettävämpää ja mitattavampaa. Käyttäjäkokemustavoitteiden tarkoituksenmukainen käyttö turvallisuuskriittisten teknologiaympäristöjen suunnittelussa edistää lopulta myös järjestelmiä hyödyntävien käyttäjien toiminnan mielekkyyttä, turvallisuutta, vaikuttavuutta ja tehokkuutta.
...




ISBN
978-951-39-7984-3Contains publications
- Artikkeli I: Karvonen, H., Aaltonen, I., Wahlström, M., Salo, L., Savioja, P., & Norros, L. (2011). Hidden roles of the train driver: A challenge for metro automation. Interacting with Computers, 23(4), 289–298. DOI: 10.1016/j.intcom.2011.04.008
- Artikkeli II: Karvonen, H., Koskinen, H., & Haggrén, J. (2012). Enhancing the user experience of the crane operator: comparing work demands in two operational settings. In Proceedings of the 30th European Conference on Cognitive Ergonomics (pp. 37–44). ACM.
- Artikkeli III: Koskinen, H., Karvonen, H., & Tokkonen, H. (2013). User experience targets as design drivers: a case study on the development of a remote crane operator station. In Proceedings of the 31st European Conference on Cognitive Ergonomics (pp. 25). ACM. DOI: 10.1145/2501907.2501956
- Artikkeli IV: Kaasinen, E., Roto, V., Hakulinen, J., Heimonen, T., Jokinen, J., Karvonen, H., . . . Turunen, M. (2015). Defining user experience goals to guide the design of industrial systems. Behaviour & Information Technology, 34 (10), 976-991. DOI: 10.1080/0144929X.2015.1035335
- Artikkeli V: Wahlström, M., Karvonen, H., Norros, L., Jokinen, J., & Koskinen, H. (2016). Radical Innovation by Theoretical Abstraction : A Challenge for The User-centred Designer. Design Journal, 19 (6), 857-877. DOI: 10.1080/14606925.2016.1216210
- Artikkeli VI: Wahlström, M., Karvonen, H., Kaasinen, E., & Mannonen, P. (2016). Designing user-oriented future ship bridges – An approach for radical concept design. In M. Soares & F. Rebelo (Eds.): Ergonomics in design: Methods and techniques (pp. 217–231). Boca Raton, FL: CRC Press.
- Artikkeli VII: Roto, V., Kaasinen, E., Heimonen, T., Karvonen, H., Jokinen, J. P. P., Mannonen, P., . . . Koskinen, H. M. K. (2017). Utilizing Experience Goals in Design of Industrial Systems. In CHI '17 : Proceedings of the 2017 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (pp. 6993-7004). New York: ACM. DOI: 10.1145/3025453.3025620
- Artikkeli VIII: Karvonen, H., Koskinen, H., Tokkonen, H., & Hakulinen, J. (2014). Evaluation of user experience goal fulfillment: Case remote operator station. In Proceedings of the International Conference on Virtual, Augmented and Mixed Reality, (pp. 366–377). Springer.
- Artikkeli IX: Kujala, T., Karvonen, H., & Mäkelä, J. (2016). Context-sensitive distraction warnings : effects on drivers' visual behavior and acceptance. International Journal of Human-Computer Studies, 90, 39-52. DOI: 10.1016/j.ijhcs.2016.03.003
Keywords
käyttäjäkokemus käyttäjälähtöisyys käyttäjäkeskeinen suunnittelu järjestelmäsuunnittelu turvallisuus turvallisuussuunnittelu inhimilliset tekijät ihmisen ja tietokoneen vuorovaikutus ihminen-konejärjestelmät hallintajärjestelmät user experience goal human-centred design safety-critical systems experience design human factors
Metadata
Show full item recordCollections
- JYU Dissertations [127]
- Väitöskirjat [3028]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Emotions and Technoethics
Saariluoma, Pertti; Rousi, Rebekah (Springer International Publishing, 2020)The relationship between emotions and ethics has been debated for centuries. The act of understanding emotions through the framework of ethics involves accepting that emotions are to some extent culturally dependent. By ... -
That Crazy World We’ll Live in : Emotions and Anticipations of Radical Future Technology Design
Rousi, Rebekah (Springer International Publishing, 2020)Humans behave towards and experience technological design in conflicting and contradictory ways. On the one hand, the very mention of the word ‘future’ conjures expectations of the radically new and unexpected. On the other ... -
Reflections on the human role in AI policy formulations : how do national AI strategies view people?
Salo-Pöntinen, Henrikki; Saariluoma, Pertti (Springer Science and Business Media LLC, 2022)Purpose There is no artificial intelligence (AI) without people. People design and develop AI; they modify and use it and they have to reorganize the ways they have carried out tasks in their work and everyday life. ... -
Life-based design for technical solutions in social and voluntary work
Datye, Sameer (2012)The Social and Voluntary work sector operates outside the organised boundaries and systems of normal business, financial and government organisational institutions. My target during this research has been to develop ... -
Apperceiving visual elements in human-technology interaction design
Silvennoinen, Johanna (University of Jyväskylä, 2017)Visual design of technological artefacts is an integral part of peoples’ experiences in technology-interaction. Visual product properties are capable of eliciting affective responses and multisensorial experiences in ...