dc.contributor.advisor | Posti-Ahokas, Hanna | |
dc.contributor.author | Berhane, Hagos | |
dc.date.accessioned | 2019-12-04T07:59:00Z | |
dc.date.available | 2019-12-04T07:59:00Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66635 | |
dc.description.abstract | Oppilaiden heikko suoriutuminen on akuutti ongelma Eritreassa. Oppilaiden suoriutumista ja eritrealaisten opettajien työskentelyä on tutkittu aiemmin, mutta lasten ja heidän vanhempiensa käsityksiä heikosti suoriutumisesta on tutkittu niukasti. Minäkäsitys ja koulunkäynnin tuki ovat positiivisesti yhteydessä oppimistuloksiin ja hyvinvointiin. Tässä tutkimuksessa on trianguloitu vanhempien ja lasten näkemyksiä heikosti suoriutumisesta ja koulunkäynnin tuesta kotona. Aineisto koostuu viiden viidesluokkalaisen ja viiden vanhemman haastatteluista sekä lasten piirrustuksista. Haastattelut on analysoitu induktiivisesti laadullisen sisällönanalyysin menetelmällä. Tutkimus suoritettiin yhteistyössä Asmara College of Educationin kanssa asmaralaisessa alakoulussa.
Lasten käsitykset omasta suoriutumisesta perustuivat pitkälti oman kyvyn arvioinnista suhteessa muihin viidesluokkalaisiin. Vanhemmat olivat huolestuneempia lastensa oppimistuloksista kuin lapset. Sekä lapset että vanhemmat pitivät viidesluokkalaisia sitoutuneina koulunkäyntiin, ja toivat esiin koulunkäynnin tärkeän merkityksen lapsen tulevaisuudennäkymien kannalta. Vanhemmat luottivat yhteisön tukeen, jos he kokivat olevansa itse kykenemättömiä tukemaan lastaan. Heikoimmaksi koulunkäynnin tukea kotona arvioivat vanhemmat, joiden yhteisöissä ei ollut ihmisiä, jotka voisivat tukea heidän lastansa. Lopuksi tuodaan esille jatkotutkimushaasteita ja käytännön sovelluksia, joihin lukeutuvat eniten tukea tarvitsevien yhteisöjen paikantaminen ja yhteisörakenteiden hyödyntäminen tuen kohdistamiseksi. | fi |
dc.description.abstract | Low achievement is an acute challenge to Eritrean education. Although some research is done about Eritrean teachers´ work and student´s learning out-comes, little is known about children´s and their parents´ perceptions of low achievement. Research suggests that positive self-perception and support at home reinforces academic achievement and well-being. This research fills a gap in the study of low achievement by triangulating the parents and children´s perceptions. The data consists of children´s drawings and interviews of five fifth-graders and five parents. All interviews were analyzed using inductive content analysis. The study was conducted in collaboration with Asmara College of Education and an elementary school in Asmara.
Children´s perceptions of their own academic achievement were mainly based on reflections of peers´ achievement. Perceptions of academic achievement relied on comparisons to peers. Parents expressed more concern for achievement levels than the children. Both children and parents considered the children to be engaged in their learning and saw education as vital for positive life outcomes. Parents rely on community when unable to support their children themselves. Descriptions by parents living in communities with no people who were able to support their children were most grim. Practical implications are discussed, such as identifying the low achieving communities and utilizing the community structure to provide support more effectively. | en |
dc.format.extent | 104 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.subject.other | low achievement | |
dc.subject.other | parental support | |
dc.subject.other | Eritrea | |
dc.title | Low achievement and received support : students´ and parents´ perceptions | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201912045123 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | minäkuva | |
dc.subject.yso | koulusaavutukset | |
dc.subject.yso | vanhemmat | |
dc.subject.yso | tukeminen | |
dc.subject.yso | self image | |
dc.subject.yso | school achievements | |
dc.subject.yso | parents | |
dc.subject.yso | supporting | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |