Low achievement and received support : students´ and parents´ perceptions
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Oppilaiden heikko suoriutuminen on akuutti ongelma Eritreassa. Oppilaiden suoriutumista ja eritrealaisten opettajien työskentelyä on tutkittu aiemmin, mutta lasten ja heidän vanhempiensa käsityksiä heikosti suoriutumisesta on tutkittu niukasti. Minäkäsitys ja koulunkäynnin tuki ovat positiivisesti yhteydessä oppimistuloksiin ja hyvinvointiin. Tässä tutkimuksessa on trianguloitu vanhempien ja lasten näkemyksiä heikosti suoriutumisesta ja koulunkäynnin tuesta kotona. Aineisto koostuu viiden viidesluokkalaisen ja viiden vanhemman haastatteluista sekä lasten piirrustuksista. Haastattelut on analysoitu induktiivisesti laadullisen sisällönanalyysin menetelmällä. Tutkimus suoritettiin yhteistyössä Asmara College of Educationin kanssa asmaralaisessa alakoulussa.
Lasten käsitykset omasta suoriutumisesta perustuivat pitkälti oman kyvyn arvioinnista suhteessa muihin viidesluokkalaisiin. Vanhemmat olivat huolestuneempia lastensa oppimistuloksista kuin lapset. Sekä lapset että vanhemmat pitivät viidesluokkalaisia sitoutuneina koulunkäyntiin, ja toivat esiin koulunkäynnin tärkeän merkityksen lapsen tulevaisuudennäkymien kannalta. Vanhemmat luottivat yhteisön tukeen, jos he kokivat olevansa itse kykenemättömiä tukemaan lastaan. Heikoimmaksi koulunkäynnin tukea kotona arvioivat vanhemmat, joiden yhteisöissä ei ollut ihmisiä, jotka voisivat tukea heidän lastansa. Lopuksi tuodaan esille jatkotutkimushaasteita ja käytännön sovelluksia, joihin lukeutuvat eniten tukea tarvitsevien yhteisöjen paikantaminen ja yhteisörakenteiden hyödyntäminen tuen kohdistamiseksi.
...
Low achievement is an acute challenge to Eritrean education. Although some research is done about Eritrean teachers´ work and student´s learning out-comes, little is known about children´s and their parents´ perceptions of low achievement. Research suggests that positive self-perception and support at home reinforces academic achievement and well-being. This research fills a gap in the study of low achievement by triangulating the parents and children´s perceptions. The data consists of children´s drawings and interviews of five fifth-graders and five parents. All interviews were analyzed using inductive content analysis. The study was conducted in collaboration with Asmara College of Education and an elementary school in Asmara.
Children´s perceptions of their own academic achievement were mainly based on reflections of peers´ achievement. Perceptions of academic achievement relied on comparisons to peers. Parents expressed more concern for achievement levels than the children. Both children and parents considered the children to be engaged in their learning and saw education as vital for positive life outcomes. Parents rely on community when unable to support their children themselves. Descriptions by parents living in communities with no people who were able to support their children were most grim. Practical implications are discussed, such as identifying the low achieving communities and utilizing the community structure to provide support more effectively.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28138]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The development and role of task motivation and task values during different phases of the school career
Viljaranta, Jaana (University of Jyväskylä, 2010) -
Parents' causal attributions concerning their children's academic achievement
Natale, Katja (University of Jyväskylä, 2007)Katja Natale seurasi väitöstutkimuksessaan vanhempien lastensa koulumenestystä koskevien kausaaliattribuutioiden eli syyselitysten muotoutumista lasten siirtyessä esikoulusta kouluun. Hän tutki kuinka tärkeinä vanhemmat ... -
The roles of teacher-student relationship quality and self-concept of ability in adolescents’ achievement emotions : temperament as a moderator
Clem, Anna-Leena; Rudasill, Kathleen M.; Hirvonen, Riikka; Aunola, Kaisa; Kiuru, Noona (Springer, 2021)This study examined to what extent teacher–student conflict and closeness, on the one hand, and students’ self-concepts of ability in literacy and mathematics, on the other, are related to students’ achievement emotions ... -
Students' academic and emotional adjustment during the transition from primary to secondary school : a cross-lagged study
Engels, Maaike C.; Pakarinen, Eija; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Verschueren, Karine (Elsevier, 2019)The current study examined several indicators of students' academic and emotional adjustment during the transition from primary (i.e., grade 6) to secondary school (i.e., grades 7 and 9). Specifically, the study investigated ... -
Differential effects of perceptions of equal, favourable and unfavourable autonomy support on educational and well-being outcomes
Chatzisarantis, Nikos L.D.; Ada, Elif Nilay; Ahmadi, Malek; Caltabiano, Nerina; Wang, Deming; Thogersen-Ntoumani, Cecilie; Hagger, Martin (Elsevier Inc, 2019)In this study, we examined whether high-school students experienced optimal educational and well-being outcomes when they perceived that they and their classmates received an equal, rather than unequal, and high amount of ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.