Low achievement and received support : students´ and parents´ perceptions
Oppilaiden heikko suoriutuminen on akuutti ongelma Eritreassa. Oppilaiden suoriutumista ja eritrealaisten opettajien työskentelyä on tutkittu aiemmin, mutta lasten ja heidän vanhempiensa käsityksiä heikosti suoriutumisesta on tutkittu niukasti. Minäkäsitys ja koulunkäynnin tuki ovat positiivisesti yhteydessä oppimistuloksiin ja hyvinvointiin. Tässä tutkimuksessa on trianguloitu vanhempien ja lasten näkemyksiä heikosti suoriutumisesta ja koulunkäynnin tuesta kotona. Aineisto koostuu viiden viidesluokkalaisen ja viiden vanhemman haastatteluista sekä lasten piirrustuksista. Haastattelut on analysoitu induktiivisesti laadullisen sisällönanalyysin menetelmällä. Tutkimus suoritettiin yhteistyössä Asmara College of Educationin kanssa asmaralaisessa alakoulussa.
Lasten käsitykset omasta suoriutumisesta perustuivat pitkälti oman kyvyn arvioinnista suhteessa muihin viidesluokkalaisiin. Vanhemmat olivat huolestuneempia lastensa oppimistuloksista kuin lapset. Sekä lapset että vanhemmat pitivät viidesluokkalaisia sitoutuneina koulunkäyntiin, ja toivat esiin koulunkäynnin tärkeän merkityksen lapsen tulevaisuudennäkymien kannalta. Vanhemmat luottivat yhteisön tukeen, jos he kokivat olevansa itse kykenemättömiä tukemaan lastaan. Heikoimmaksi koulunkäynnin tukea kotona arvioivat vanhemmat, joiden yhteisöissä ei ollut ihmisiä, jotka voisivat tukea heidän lastansa. Lopuksi tuodaan esille jatkotutkimushaasteita ja käytännön sovelluksia, joihin lukeutuvat eniten tukea tarvitsevien yhteisöjen paikantaminen ja yhteisörakenteiden hyödyntäminen tuen kohdistamiseksi.
...
Low achievement is an acute challenge to Eritrean education. Although some research is done about Eritrean teachers´ work and student´s learning out-comes, little is known about children´s and their parents´ perceptions of low achievement. Research suggests that positive self-perception and support at home reinforces academic achievement and well-being. This research fills a gap in the study of low achievement by triangulating the parents and children´s perceptions. The data consists of children´s drawings and interviews of five fifth-graders and five parents. All interviews were analyzed using inductive content analysis. The study was conducted in collaboration with Asmara College of Education and an elementary school in Asmara.
Children´s perceptions of their own academic achievement were mainly based on reflections of peers´ achievement. Perceptions of academic achievement relied on comparisons to peers. Parents expressed more concern for achievement levels than the children. Both children and parents considered the children to be engaged in their learning and saw education as vital for positive life outcomes. Parents rely on community when unable to support their children themselves. Descriptions by parents living in communities with no people who were able to support their children were most grim. Practical implications are discussed, such as identifying the low achieving communities and utilizing the community structure to provide support more effectively.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Parents' causal attributions concerning their children's academic achievement
Natale, Katja (University of Jyväskylä, 2007)Katja Natale seurasi väitöstutkimuksessaan vanhempien lastensa koulumenestystä koskevien kausaaliattribuutioiden eli syyselitysten muotoutumista lasten siirtyessä esikoulusta kouluun. Hän tutki kuinka tärkeinä vanhemmat ... -
The roles of teacher-student relationship quality and self-concept of ability in adolescents’ achievement emotions : temperament as a moderator
Clem, Anna-Leena; Rudasill, Kathleen M.; Hirvonen, Riikka; Aunola, Kaisa; Kiuru, Noona (Springer, 2021)This study examined to what extent teacher–student conflict and closeness, on the one hand, and students’ self-concepts of ability in literacy and mathematics, on the other, are related to students’ achievement emotions ... -
Rural Children’s Perceptions of Parental Involvement in Their Education in Pakistan
Ahmed, Qazi Waqas; Rönkä, Anna; Perälä-Littunen, Satu (MDPI AG, 2022)Drawing from focus group discussions, this study reports 40 school-aged children’s (12–14 years, boys and girls) perceptions of parental involvement in the context of a developing country with a collectivist culture. The ... -
How can early childhood education and care support families and prevent parental burnout during the COVID-19 crisis in Finland?
Sorkkila, Matilda; Alasuutari, Maarit; Saranko, Lotta; Aunola, Kaisa (Routledge, 2023)We examined how early childhood education and care (ECEC) centers supported families during the Covid-19 lockdown and whether the extent and type of support were associated with parental burnout. An online survey was filled ... -
The role of parents' and teachers' child-related competence beliefs in the development of students' self-concept of ability
Pesu, Laura (University of Jyväskylä, 2017)Individuals’ perceptions about their abilities, that is, self-concepts of abilities, are crucial determinants of academic achievement and education-related choices. The aims of this research were to examine the role ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.