Koulukiusaaminen kiusatun vanhempien näkökulmasta
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella koulukiusaamista vanhempien näkökulmasta. Tarkastelu keskittyi vanhempien kokemuksiin liittyen koulun henkilökunnan kanssa tapahtuneeseen yhteistyöhön ja vuorovaikutukseen kiusaamistapauksia selvitettäessä. Lisäksi tarkasteltiin vanhempien kokemuksia koulun toimenpiteistä kiusaamistapauksen ratkaisemiseksi.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisia menetelmiä käyttäen. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Lisäksi aineistoa täydennettiin sähköpostin kautta kerätyillä kirjoitelmilla. Aineisto koostui kymmenestä haastattelusta ja kolmesta kirjoitelmasta. Tutkimuksessa käytetty analyysi toteutettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tulokset painottuivat voimakkaasti negatiivisiin kokemuksiin ja erilaisiin koulun ja kodin välisiin vuorovaikutusten ongelmiin. Suurin osa vanhemmista raportoi erilaisia vuorovaikutuksen ja viestinnän ongelmia. Monet vanhemmista kokivat myös, että koulun käyttämät toimenpiteet kiusaamistilanteen ratkaisemiseksi olivat joko riittämättömiä tai täysin toimimattomia.
Tutkimuksessa paljastui monia huolestuttavia ilmiöitä. Niiden tiedostaminen voi auttaa kehittämään kodin ja koulun vuorovaikutusta. Tämän tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että vanhempien näkökulma kiusaamiseen on selkeästi aihe, joka vaatii jatkotutkimusta.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29116]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
“Se on varmaan jokaisen vanhemman pahin pelko et omaa lasta kiusataan.” : vanhemmat lastensa koulukiusaamisen kohtaajina ja käsittelijöinä
Parkkinen, Helene (2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin vanhempien kokemuksia lastensa koulukiusaamisessa. Toistaiseksi on vielä vähän suomalaista tutkimustietoa siitä, kuinka vanhemmat kokevat kiusaamisen, ja kuinka koulu ja koti yhdessä onnistuu ... -
Opettaja kiusattuna : peruskoulun opettajien kokemuksia vertaisrajat ylittävästä kiusaamisesta
Kauppi, Teemu (University of Jyväskylä, 2015) -
Toimiva eronjälkeinen yhteisvanhemmuus perheammattilaisten näkökulmasta
Turunen, Minttu-Mari (2024)Tämän pro gradu- tutkielman tarkoituksena oli kuvailla ja ymmärtää perheammattilaisten näkökulmia toimivasta eronjälkeisestä yhteisvanhemmuudesta. Aiheelle oli yhteiskunnallista tarvetta erojen kasvun sekä perheiden ... -
KiVa-interventio ja Verso-ohjelma osana koulun kasvatustyötä
Perttunen, Tarutiina (2018)Perttunen, TT. 2018. KiVa-interventio ja Verso-ohjelma osana koulun kasvatustyötä. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu –tutkielma. 43 sivua ja 1 liite. Tarkasteltaessa ... -
Sukupuoli, vanhempien koulutustaso ja koulukiusaamisroolit emotionaalisen ja kognitiivisen kouluun kiinnittymisen selittäjinä kuudennella ja seitsemännellä luokalla
Laivamaa, Elias; Räty, Tuomas (2022)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia, millä tavoin oppilaan sukupuoli, vanhempien koulutustaso sekä kiusaamisroolit (kiusaaja, kiusattu, samanaikaisesti molemmat), selittävät emotionaalisen ja kognitiivisen ...