Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHakala, Juha
dc.contributor.authorTuori, Niina
dc.contributor.authorViitakangas, Eija
dc.date.accessioned2019-12-03T06:00:47Z
dc.date.available2019-12-03T06:00:47Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66606
dc.description.abstractTämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten kestävä kehitys näkyy peruskoulun toimintakulttuurissa ja opettajien työssä. Tutkimuksessa selvitettiin koulun kestävän kehityksen toimintakulttuurin vaikutuksia opettajien työhön, miten selkeästi kestävä kehitys toimintakulttuurissa ilmenee, voivatko opettajat vaikuttaa koulun toimintakulttuurissa ilmeneviin kestävän kehityksen käytäntöihin ja onko heillä kiinnostusta toteuttaa kestävän kehityksen periaatteita omassa työssään. Tutkimuksen aineisto kerättiin kuuden eri koulun opettajia haastattelemalla. Opettajat olivat kaikki eri paikkakunnilta Keski- ja Pohjois-Pohjanmaan alueelta. Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa käytettiin fenomenologis-hermeneuttista metodia opettajien kokemusten ymmärtämiseksi ja heidän kertomansa tulkitsemiseksi. Analyysissa erotettiin kolme merkityskokonaisuutta: opettajan oma toiminta, koulun toimintakulttuuri ja ekososiaalinen sivistys. Merkityskokonaisuuksien alle erottui 13 teemaa. Aineistosta nousi koulun toimintakulttuuria merkityksellisemmäksi kokonaisuudeksi opettajan oman toiminnan kautta tapahtuva kestävän kehityksen työ. Opettajien toiminnan ja valintojen ansiosta oppilaille tulee tietoa kestävän kehityksen periaatteista, jos opettaja on niistä kiinnostunut. Pääsääntöisesti voidaan sanoa, että tutkimuksessa mukana olleiden koulujen toimintakulttuuri ei edellyttänyt opettajilta erityisiä kestävän kehityksen toimia. Tutkimuksesta ilmeni opettajien laaja kiinnostus kestävää kehitystä kohtaan. Lähes tiedostamattomana kestävän kehityksen toimintana koulujen arjessa oli kui-tenkin havaittavissa kaikkia kestävän kehityksen ulottuvuuksia ja lisäksi myös ekososiaalisen sivistyksen elementtejä, vaikka käsitteenä ekososiaalinen sivistys oli monille haastatelluille opettajille vielä vieras. Teoriatiedon pohjalta oli odotettavissa koulun kestävän kehityksen toimintakulttuurin olevan hyvin näkyvää ja kattavaa, näin ei kuitenkaan tämän tutkimuksen aineiston pohjalta voitu sanoa. Tutkimustulosten mukaan opettajilla oli vapaus tehdä itsenäisiä valintoja omassa työskentelyssään. Haastateltujen opettajien kestävän kehityksen tietoisuuden ansiosta he olivat toteuttaneet kestävän kehityksen toimintaa monipuolisesti omissa luokissaan. Haastatteluiden aikana ilmeni myös, että opettajat eivät olleet tiedostaneet esimerkiksi kulttuurin, turvallisuuden tai vuorovaikutuksen kuuluvan kestävän kehityksen käsitteeseen.fi
dc.format.extent95
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherekologinen sivistys
dc.titleKestävä kehitys peruskoulun toimintaympäristössä ja luokanopettajan työssä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201912035093
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoperuskoulu
dc.subject.ysoekologisuus
dc.subject.ysokestävä kehitys
dc.subject.ysotoimintakulttuuri
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot