Lapsen varhaiskasvatussuunnitelman laadinta ja merkitys pedagogisessa tiimityössä
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksessa selvitettiin varhaiskasvatuksen opettajien ja lastenhoitajien käsityksiä lasten varhaiskasvatussuunnitelmien (vasu) laadinnan toteutumisesta ja lapsen vasun merkityksestä pedagogisessa tiimityössä. Tarkoituksena oli kartoittaa, millaisia vahvuuksia ja haasteita on varhaiskasvatuslain mukaisesti toteutetussa lasten vasujen laadintaprosessissa. Lisäksi selvitettiin, millainen merkitys lapsen vasulla on pedagogiikassa varhaiskasvatuksen opettajien ja lastenhoitajien mielestä.
Tutkimus pohjautui laadulliseen lähestymistapaan ja sen kontekstina oli varhaiskasvatuslaki, jossa määritetään lasten varhaiskasvatussuunnitelmien laadinta varhaiskasvatuksen opettajan vastuulle. Tutkimuksen kohdejoukoksi valikoituivat varhaiskasvatuksen opettajat ja lastenhoitajat (n=10). Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla (n=6), jotka toteutettiin yksilö – ja ryhmähaastatteluina.
Tuloksissa ilmenee, että lasten vasujen laadintaan liittyy vahvuuksia ja haasteita, joilla on merkitystä kasvattajien työssä jaksamiseen ja lasten edun toteutumiseen. Tutkimusaineiston perusteella lapsen varhaiskasvatussuunnitelman merkitys hahmottuu varhaiskasvatuksen opettajille ja lastenhoitajille ristiriitaisena. Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma koetaan osittain hyödyllisenä, mutta samaan aikaan sen pedagogisessa soveltamisessa on rajoituksia. Riittämättömät mahdollisuudet toteuttaa pedagogista suunnittelua ja toimintaa lasten vasujen pohjalta vähentävät varhaiskasvatussuunnitelman koettua merkitystä työssä. Lapsen yksilöllisyyden huomioiminen on tärkeää varhaiskasvatuksen pedagogiikassa, joten kasvattajatiimien vasutyötä tulee kehittää.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28107]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lapsen varhaiskasvatussuunnitelman merkitys pedagogiselle toiminnalle alle kolmevuotiaiden ryhmissä
Pesonen, Anu (2021)Tutkielma selvitti lapsen varhaiskasvatussuunnitelman merkitystä päiväkodissa alle kolmevuotiaiden ryhmissä pedagogisessa suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Toiseksi tutkielma selvitti pedagogisen dokumentoinnin ... -
Lapsen tuen toteutuminen yksityisissä päiväkodeissa
Eskelinen, Mervi; Paananen, Maiju (Koulutuksen arviointikeskus, Helsingin yliopisto, 2018) -
Pedagogiset asiakirjat lapsen tuen suunnittelun välineinä ja sosiaalisen todellisuuden muokkaajina
Heiskanen, Noora (Niilo Mäki -säätiö, 2021)KM Noora Heiskasen erityispedagogiikan väitöskirja ”Children’s needs for support and support measures in pedagogical documents of early childhood education and care” tarkastettiin Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden ... -
Varhaiskasvattajien suhtautuminen Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2016) käyttöönottoon
Sairanen, Kaisa; Mörsky, Emmi (2019)Suomessa Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (Vasun) käyttöönotto (2016) on suhteellisen tuore asia, josta ei ole tehty vielä juurikaan tutkimusta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten varhaiskasvattajat ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä varhaiskasvatusalaa koskevista säädöksistä ja niiden vaikutuksesta ammatti-identiteettiin
Kemppainen, Kaisa (2019)Tutkin varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä varhaiskasvatusalaa koskevista säädöksistä eli varhaiskasvatussuunnitelman perusteista, varhaiskasvatus- laista ja työehtosopimuksista, ja niiden vaikutuksesta varhaiskasvatuksen ...