dc.contributor.author | Tarnanen, Mirja Johanna | |
dc.contributor.author | Kaukonen, Vili | |
dc.contributor.author | Kostiainen, Emma | |
dc.contributor.author | Toikka, Teppo | |
dc.date.accessioned | 2019-11-29T07:33:25Z | |
dc.date.available | 2019-11-29T07:33:25Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Tarnanen, M. J., Kaukonen, V., Kostiainen, E., & Toikka, T. (2019). Mitä opin? Monilukutaitoa ja tutkivaa oppimista monialaisessa oppimiskokonaisuudessa. <i>Ainedidaktiikka</i>, <i>3</i>(2), 24-46. <a href="https://doi.org/10.23988/ad.81941" target="_blank">https://doi.org/10.23988/ad.81941</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_33643075 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66573 | |
dc.description.abstract | opettajaopiskelijat raportoivat oppineensa yhdessä toteuttamassaan monialaisessa oppimiskokonaisuudessa, johon osallistuivat erään yhtenäiskoulun kaikki 5.–8. luokan oppilaat. Oppimiskokonaisuuden aihe oli terve elämä ja sitä opiskeltiin viikon ajan ikäsekoitteisissa ryhmissä tutkivan oppimisen keinoin ja monilukutaitoa harjaannuttaen. Tutkimusaineisto koostuu 250 oppilaan, 25 opettajan ja 23 opettajaopiskelijan laadullisista itsearvioinneista, ja se analysoitiin laadullisen aineistolähtöisen teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Tulosten mukaan oppilaat kertoivat oppineensa vuorovaikutustaitoja ja monimuotoisten tekstien tuottamisen ja tulkitsemisen taitoja. Opettajat ja opettajaopiskelijat oppivat tiimityötaitojen ja vuorovaikutustaitojen ohjaamista, joskin niiden ohjaaminen koettiin myös haasteelliseksi. Tulokset implikoivat, että näiden taitojen kehittämistä tukevaa pedagogiikkaa tulisi kehittää niin kouluissa kuin opettajien perustutkinto- ja täydennyskoulutuksessa. | fi |
dc.description.abstract | This paper reports a study on self-reported learning experiences of 250 students (from 5th to 8th graders), 25 teachers and 23 teacher students when implementing an interdisciplinary learning module promoting inquiry-based learning and multiliteracy skills. The qualitative data were analyzed using data-driven and theory-informed content analysis. The findings indicate that the participants saw benefits to integration including team working, communication and multiliteracy skills. However, also the challenges relating to these skills and learning material were reported by teachers and teacher students. Based on the findings, the pedagogy of interdisciplinary learning should be developed in both pre- and in-service teacher education to enhance the expertise of teachers. | en |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language | fin | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry. | |
dc.relation.ispartofseries | Ainedidaktiikka | |
dc.rights | CC BY-NC-ND 4.0 | |
dc.subject.other | oppiaineintegraatio | |
dc.subject.other | interdisciplinary learning | |
dc.subject.other | inquiry-based learning | |
dc.subject.other | multiliteracy | |
dc.title | Mitä opin? Monilukutaitoa ja tutkivaa oppimista monialaisessa oppimiskokonaisuudessa | |
dc.type | research article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201911295059 | |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 24-46 | |
dc.relation.issn | 2489-5636 | |
dc.relation.numberinseries | 2 | |
dc.relation.volume | 3 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © 2019 Ainedidaktiikka | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | article | |
dc.relation.grantnumber | OKM/41/523/2017 | |
dc.subject.yso | monilukutaito | |
dc.subject.yso | tutkiva oppiminen | |
dc.subject.yso | itsearviointi | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p28850 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p18173 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p6253 | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.relation.doi | 10.23988/ad.81941 | |
dc.relation.funder | Opetus- ja kulttuuriministeriö | fi |
dc.relation.funder | Ministry of Education and Culture | en |
jyx.fundingprogram | Muut | fi |
jyx.fundingprogram | Others | en |
jyx.fundinginformation | "Tutkimus on osa opetus-ja kulttuuriministeriön rahoittamaa (2017–2020) Uutta luova asiantuntijuus (ULA) -hanketta" | |
dc.type.okm | A1 | |