Why is a live chicken banned from the kindergarten? : Two lessons learned from teaching posthuman pedagogy to university students
Mustola, M. (2019). Why is a live chicken banned from the kindergarten? : Two lessons learned from teaching posthuman pedagogy to university students. Educational Philosophy and Theory, 51(14), 1434-1443. https://doi.org/10.1080/00131857.2018.1553712
Published in
Educational Philosophy and TheoryAuthors
Date
2019Copyright
© 2019 Philosophy of Education Society of Australasia
The hierarchical human-centric paradigm has been criticized by various movements of posthuman philosophy because this paradigm forgets and dismisses nonhuman beings and entities: animals, nature, objects, and technology. When I developed a course called ‘Education and Adaptations of Animal Studies’ for university students in 2015, I learned two lessons in practice. First, many humans, pedagogues, and academics want to hold on to their anthropocentric worldview that separates them from other species. Second, in pedagogical practices humans prefer to avoid confronting the violence they do toward animals. In this article, I reflect on these two lessons learned and consider what they tell us about the dichotomies, anthropocentrism, and speciesism visible in pedagogical practices. I also discuss how posthuman pedagogy and posthuman ethics can help us ask uneasy questions that fracture the uncertain conception of human superiority.
Publisher
Routledge; Philosophy of Education Society of AustralasiaISSN Search the Publication Forum
0013-1857Keywords
Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/28886571
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Learning to Read Equine Agency : Sense and Sensitivity at the Intersection of Scientific, Tacit and Situated Knowledges
Karkulehto, Sanna; Schuurman, Nora (University of Wollongong Library, 2021)The aim of this essay is to address the challenges and problems in communicating with horses and interpreting their communication in everyday handling and training situations. We seek ways to learn more about equine ... -
Oikeudenmukaisuus elollisia olentoja kohtaan : Porfyrioksen pidättäytymisen etiikka
Tuominen, Miira (Teologinen julkaisuseura, 2020)In this article, I argue that Porphyry’s conception of justice in On abstinence is remarkable for several reasons. While I agree with Fay Edwards that Porphyry does not assume the moral status of animals to depend on their ... -
“This girl's killer thought she was a pig” : ihmis- ja eläinkuvat sekä kannibalismi Hannibal-televisiosarjassa
Ollikainen, Tiia (2018)Tarkastelen kandidaatintutkielmassani Thomas Harrisin kirjoihin löyhästi perustuvaa Hannibal-televisiosarjaa sekä sen ihmis- ja eläinkuvia. Tutkin sitä, kuinka ihmisen tullessa lihaksi ihmisen ja eläimen roolit ja siten ... -
Susien paikat : ihminen ja susi 1900-luvun Suomessa
Lähdesmäki, Heta (2020)Viime vuosisadan aikana susien esiintymisessä ja asemassa tapahtui suuria muutoksia. Syntyi monenlaisia käsityksiä susien käyttäytymisestä ja sijoittumisesta. Tässä kirjassa paneudutaan susien paikkoihin 1900-luvun ... -
”Unikko kasvoi posken läpi” – Inhimillisten ja ei-inhimillisten toimijoiden kohtaamisten affektiivisuus Emma Puikkosen romaanissa Lupaus
Tammelin, Vilma (2022)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaista luontosuhdetta Emma Puikkosen ilmastofiktioromaani Lupaus ilmentää inhimillisten ja ei-inhimillisten affektiivisten kohtaamisten kuvauksissaan. Luontosuhteen tunteelliset ...