University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Väitöskirjat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Väitöskirjat > View Item

Teknologiatuetun yhteisöllisen opetuksen organisointi

Thumbnail
View/Open
17.Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Published in
JYU dissertations
Authors
Kallioniemi, Marja
Date
2019

 
The object of this case study is the PBL-based work on reforming the curriculum of the Degree Programme in Business Administration at the Ikaalinen campus of the Pirkanmaa University of Applied Sciences (starting from 1 January 2010, Tampere University of Applied Sciences) in connection with the introduction of the ECTS system. With regard to information and communications technology, the study is limited to the use of PC web conferencing software that enables simultaneous, synchronous group work as a part of supporting group work based on problem-based learning. The study is divided into three parts. The qualitative material of the first phase of the study and the quantitative material of the second phase have been acquired at the same time and have the same value. The materials of the first and second research phases have been merged and analysed together (Ronkainen, 2009). The quantitative material is built on the qualitative study, and it helps to analyse and process the results of the qualitative study in more detail. The research phases 1 and 2 of the case study act as preparation for the structured interviews (form interviews) of the third research phase (Yin, 2003). As a conclusion, the overall strategy of an educational organisation should engage and enable all parties as responsible for the goal of creating “study engagement”, an experience with positive effects on the students’ wellbeing, innovativeness, motivation, energy, commitment, and absorption, as well as a positive connection to commitment to studying (Schaufeli et al., 2001; Salmela-Aro, 2009, 2011). Support for decentralised learning (Ilomäki & Lakkala, 2006) expands guidance to cover strategic guidance, administrative guidance, technical guidance, pedagogical and didactic guidance, content guidance and social and communicative guidance. The planning and implementation of technology-supported PBL collaborative instruction and assessing its acceptability at all levels, i.e. personal, practical, cultural and social acceptability (Alakärppä, 2014; Alakärppä 2001; Nielsen, 1993), among both students and the teaching and guidance staff in the framework of life-based design (Leikas, 2009) enables the development of technology-supported PBL collaborative teaching and comprehensive, sustainable wellbeing of students. Keywords: problem-based learning, collaborative teaching, technology-supported teaching ...
 
Tämän tapaustutkimuksen kohteena on Pirkanmaan ammattikorkeakoulun (1.1.2010 lähtien Tampereen ammattikorkeakoulu) Ikaalisten yksikön liiketalouden koulutusohjelman PBL-perustainen opetussuunnitelman uudistaminen ECTS-järjestelmän käyttöönoton yhteydessä. Tutkimuksen rajauksena on tietoja viestintäteknologian kehittämisen osalta samanaikaisen (synkronisen) ryhmätyöskentelyn mahdollistavien PC-verkkoneuvotteluohjelmistojen käyttö osana ongelmaperustaiseen oppimiseen pohjautuvaa ryhmätyöskentelyn tukemista. Tutkimus jakautuu kolmeen osaan. Tutkimuksen ensimmäisen vaiheen kvalitatiivinen ja toisen vaiheen kvantitatiivinen aineisto on hankittu samanaikaisesti, ja ne ovat samanarvoisia. Ensimmäisen ja toisen tutkimusvaiheen aineistoille on käytetty aineistojen yhteen liittämistä (merging) ja analysointia yhdessä (Ronkainen, 2009). Tapaustutkimuksen tutkimusvaiheet 1 ja 2 toimivat kolmannen tutkimusvaiheen tutkimuksen strukturoidun haastattelun (lomakehaastattelun) esivalmistelijoina. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että koulutusorganisaation kokonaisstrategian tulisi sitouttaa kaikki osapuolet vastuullisina tavoitteeseen aikaansaada ”opiskelun imu”, kokemus, jolla on positiivisia vaikutuksia opiskelijan hyvinvointiin, innovatiivisuuteen, motivaatioon, tarmokkuuteen, omistautumiseen, uppoutumiseen ja samalla myönteinen yhteys opiskeluun sitoutumiseen (Schaufeli ym., 2001; Salmela-Aro, 2009, 2011). Hajautetun oppimisen tuki (Ilomäki & Lakkala, 2006) laajentaa ohjauksen käsitettä koulutusorganisaation kaikille tasoille sisältäen strategisen, hallinnollisen, teknisen, pedagogisen ja didaktisen, sisällöllisen sekä sosiaalisen ja kommunikatiivisen ohjauksen. Ongelmaperustaisen teknologiatuetun yhteisöllisen opetuksen suunnittelu, toteutus ja hyväksyttävyyden arviointi kaikilla tasoilla (Alakärppä, 2014; Alakärppä 2001; Nielsen, 1993) niin opiskelijoiden kuin opetus- ja ohjaushenkilöstön keskuudessa elämälähtöisen suunnittelun (Life-Based Design) (Leikas, 2009) viitekehyksessä mahdollistaa ongelmaperustaisen teknologiatuetun yhteisöllisen opetuksen organisoinnin ja opiskelijan kokonaisvaltaisen kestävän hyvinvoinnin kehittämisen. Asiasanat: Ongelmaperustainen oppiminen, sulautettu oppiminen, teknologoatuettu yhteisöllinen oppiminen ...
 
ISBN
978-951-39-7840-2
URI

http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7840-2

Metadata
Show full item record
Collections
  • Väitöskirjat [3032]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Yhteisöllisen identiteetin rakentuminen Ristin Voitto -lehden mielipidekirjoituksissa 

    Melander, Mirja-Liisa (2010)
    Tässä pro gradu -työssä tarkastellaan helluntailaisten yhteisöllisen identiteetin rakentumista. Helluntailiike on karismaattisuutta korostava protestanttinen uskonsuuntaus, johon kuuluu Suomessa reilut 45 000 jäsentä. ...
  • Yhteisöllisen vuorovaikutuksen piirteet argumentoivassa keskustelussa 

    Talvitie, Hanna (2005)
  • Kohti sosiaalista pääomaa : toimintatutkimus yhteisöllisen toimintakulttuurin kehittämisprosessista 

    Hautala, Paula (2013)
    Tiivistelmä. Hautala, Paula. 2013. Kohti sosiaalista pääomaa. Toimintatutkimus yhteisöllisen toimintakulttuurin kehittämisprosessista. Varhaiskasvatustieteen pro gradu –tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän ...
  • Yliopistofysiikkaa laatuaikaoppimalla : teknologiset työkalut yhteisöllisen tutkivan oppimisen tukena 

    Lämsä, Joni; Hämäläinen, Raija; Koskinen, Pekka; Viiri, Jouni (Tampereen yliopisto, 2017)
  • Perheliikunta kolmannella sektorilla 

    Juntunen, Sirkku (2017)
    Tutkimuksessa tarkasteltiin perheliikunnan organisoimista ja edistämistä kolmannen sektorin kattojärjestöissä. Tutkimustehtävänä oli selvittää millaista perheliikuntaa kolmannen sektorin järjestöt organisoivat ja edistävät, ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre