Show simple item record

dc.contributor.advisorPerkkilä, Päivi
dc.contributor.authorSirén, Maarit
dc.date.accessioned2019-09-24T07:05:30Z
dc.date.available2019-09-24T07:05:30Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65622
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli kehittää matematiikan ongelmanratkaisuun pelillinen oppimistilanne, missä hyödynnetään pelillistämisen elementtejä. Tutkimus on muodoltaan design-tutkimus. Tutkimus eteni kuuden syklin kautta, jonka aikana kehitettiin pelillinen matematiikan oppimistilanne, Mysteerikassi. Kehitystyö tapahtui yhdessä pelillistämisen asiantuntijan kanssa ja Mysteerikassia testattiin 6. luokan oppilailla sekä luokanopettajaopiskelijoilla. Mysteerikassi pohjautui pelillistämisen ja ongelmanratkaisun teorioihin. Mysteerikassin lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin 6. luokkalaisten kokemuksia pelillisestä oppimistilanteesta sekä niitä pelillisiä elementtejä, joita oppimistilanteessa esiintyi. Oppilaiden kokemukset kerättiin haastatteluilla (6 kpl) heti Mysteerikassin jälkeen. Havainnot Mysteerikassin pelillisistä elementeistä kerättiin tutkijan havainnoilla. Tuloksista ilmeni, että Mysteerikassi loi oppilaille positiivisia tunnekokemuksia. Itsessään pelillinen oppimistilanne näytti sitouttavan ja innostavan oppilaita toimintaan. Yhdessä toimiminen ja tekeminen rakensivat vuorovaikutusta oppilaiden sekä oppilaiden ja opettajan välille. Ongelmanratkaisutehtävät haastoivat ja motivoivat oppilaat toimintaan, joka teki oppilaista aktiivisia toimijoita. Pelillinen matematiikan oppimistilanne oli oppilaille uusi ja jännittävä, mikä erottaa sen tavallisesta matematiikan tunnista. Tutkimuksen perusteella voidaankin tehdä se johtopäätös, että pelillisyys ja pelillistäminen mahdollistavat uudenlaisen ajattelumallin matematiikan opetukseen ja oppimiseen. Se tarjoaa ongelmaratkaisun oppimistilanteeseen jännitystä, hauskuutta ja iloa, joka sitouttaa ja motivoi oppilaita.fi
dc.format.extent87
dc.language.isofi
dc.subject.otheroppimisen ilo
dc.titlePelillistäminen matematiikan oppimisen tukena : Mysteerikassin arvoitus
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201909244244
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysopelillistäminen
dc.subject.ysomatematiikka
dc.subject.ysoongelmanratkaisu
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysopelit


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record