Chat-ohjaajien kokemuksia verkko-ohjausosaamisesta ja osaamisen kehittämistarpeista
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, minkälaista osaamista verkko-ohjaus ohjaajilta edellyttää sekä mitä kehitettävää ohjausosaamiseen liittyy. Tässä tutkimuksessa verkko-ohjauksen tarkastelu on rajattu koskemaan reaaliaikaisen chatin välityksellä tapahtuvaa ohjausta. Työn tarkoituksena on lisätä tietoa ohjaajien verkko-ohjauksessa tarvittavasta osaamisesta. Aihe on ajankohtainen, koska enenevässä määrin ohjausalan palveluita on siirretty verkkoon ja tutkittua verkko-ohjausosaamiseen liittyvää ajankohtaista tietoa on vähän. Tutkimuksen tavoitteena on tutkia 1. Mitä osaamista chat - ohjaus ohjaajilta edellyttää ja 2. Miten chat -ohjausta voisi kehittää.
Tutkimus on laadullinen ja aineisto on analysoitu sisällönanalyysilla. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla verkko-ohjausta tekeviä ohjaajia. Kukin haastateltava käytti verkko-ohjauksessa työvälineenä chatia. Osa haastateltavista keskittyi ohjaus-, tieto- ja neuvontatyöhön ja osa chatin välityksellä tapahtuvaan emotionaalisen tuen ohjaukseen.
Keskeisimmät tulokset, joita haastateltavamme kokivat verkko-ohjauksessa vaadittavan, olivat verkko-ohjauksessa tarvittava ohjausosaaminen, joka jakaantui 1) kohtaamisen taitoihin, 2) ohjausprosessin hallintataitoihin ja 3) vuorovaikutustaitoihin.
Tutkimustuloksissa esiin nousseet chat-ohjauksessa vaadittavat taidot olivat yhteneväisiä aiempien tutkimustulosten kanssa. Chatin käyttö ohjaustyökaluna koettiin toimivaksi verkko-ohjauksen työvälineeksi, vaikka ohjaajat kokivat ammattitaitonsa kehittämistarpeiden liittyvän ohjausalustan toimintojen monipuolisempaan hyödyntämiseen. Tulokset osoittivat kehittämistarpeiden liittyvän myös vuorovaikutustaitoihin ja kriisityön osaamiseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Valmennustyössä toimivien henkilöiden kokemuksia työn edellyttämästä osaamisesta ja osaamistarpeiden muutoksista
Eerola, Susanna (2024)Tämän tutkielman tavoitteena oli kartoittaa työpajoilla työskentelevien henkilöiden näkemyksiä omasta osaamisestaan ja osaamistarpeistaan sekä tarkastella, millaisia muutoksia he ovat havainneet ohjaustyössä tapahtuneen ... -
APO-ohjaajien kokemuksia dialogisuudesta ohjauksessa
Hänninen, Marjukka (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Jyväskylän yliopiston Aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen (APO) ohjaajien kokemuksia dialogisuudesta ohjauksessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin ohjaajien ajatuksia dialogisuudesta ... -
Toimijuuden tukeminen ohjauksessa : opinto-ohjaajien kokemuksia toimijuuden tukemisesta opinto-ohjauksessa toisen asteen oppilaitoksissa
Sarén, Raisa (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa toisen asteen oppilaitosten opinto-ohjaajien kokemuksia nuorten toimijuuden tukemisesta ohjauksessa. Tutki-muksessa kartoitettiin tietoa siitä, mitkä ovat ohjaajien kokemusten mukaan ... -
Ohjaajien kokemuksia työstään maahanmuuttajanuorille suunnatussa avoimessa tukitoiminnassa : työn haasteet ja selviytymiskeinot
Pesonen, Hilla; Ikonomidis, Sofia (2019)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää maahanmuuttajataustaisten nuorten avoimen tukitoiminnan parissa työskentelevien ohjaajien kokemuksia omassa työssään kohtaamistaan haasteista ja selviytymiskeinoista. Haastateltavat ... -
Liikunnan ammattikorkeakoulututkinto-opiskelijoiden kokemuksia oppimisesta ja ammatillisen osaamisen kehittymisestä työelämälähtöisessä pedagogiikassa
Laaksonen, Antti (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää liikunta-alan ammattikorkeakouluopiskelijoiden kokemuksia heidän oppimisestaan ja ammatillisen osaamisen kehittymisestä koulutusohjelmassa opiskelun aikana opiskeltaessa työelämälähtöisillä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.