Chat-ohjaajien kokemuksia verkko-ohjausosaamisesta ja osaamisen kehittämistarpeista
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, minkälaista osaamista verkko-ohjaus ohjaajilta edellyttää sekä mitä kehitettävää ohjausosaamiseen liittyy. Tässä tutkimuksessa verkko-ohjauksen tarkastelu on rajattu koskemaan reaaliaikaisen chatin välityksellä tapahtuvaa ohjausta. Työn tarkoituksena on lisätä tietoa ohjaajien verkko-ohjauksessa tarvittavasta osaamisesta. Aihe on ajankohtainen, koska enenevässä määrin ohjausalan palveluita on siirretty verkkoon ja tutkittua verkko-ohjausosaamiseen liittyvää ajankohtaista tietoa on vähän. Tutkimuksen tavoitteena on tutkia 1. Mitä osaamista chat - ohjaus ohjaajilta edellyttää ja 2. Miten chat -ohjausta voisi kehittää.
Tutkimus on laadullinen ja aineisto on analysoitu sisällönanalyysilla. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla verkko-ohjausta tekeviä ohjaajia. Kukin haastateltava käytti verkko-ohjauksessa työvälineenä chatia. Osa haastateltavista keskittyi ohjaus-, tieto- ja neuvontatyöhön ja osa chatin välityksellä tapahtuvaan emotionaalisen tuen ohjaukseen.
Keskeisimmät tulokset, joita haastateltavamme kokivat verkko-ohjauksessa vaadittavan, olivat verkko-ohjauksessa tarvittava ohjausosaaminen, joka jakaantui 1) kohtaamisen taitoihin, 2) ohjausprosessin hallintataitoihin ja 3) vuorovaikutustaitoihin.
Tutkimustuloksissa esiin nousseet chat-ohjauksessa vaadittavat taidot olivat yhteneväisiä aiempien tutkimustulosten kanssa. Chatin käyttö ohjaustyökaluna koettiin toimivaksi verkko-ohjauksen työvälineeksi, vaikka ohjaajat kokivat ammattitaitonsa kehittämistarpeiden liittyvän ohjausalustan toimintojen monipuolisempaan hyödyntämiseen. Tulokset osoittivat kehittämistarpeiden liittyvän myös vuorovaikutustaitoihin ja kriisityön osaamiseen.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [21159]