Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSuni, Minna
dc.contributor.authorLuoma, Meri
dc.date.accessioned2019-07-02T05:14:49Z
dc.date.available2019-07-02T05:14:49Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64935
dc.description.abstractSuomen kieltä ja kulttuuria opetetaan noin sadassa yliopistossa eri puolilla maailmaa. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan ulkomaisten yliopistojen opettajien ja opiskelijoiden monimediaiseen opetukseen liittyviä käsityksiä. Monimediaisia ympäristöjä analysoidaan ekologisessa viitekehyksessä affordanssin ja toimijuuden käsitteiden kautta. Lisäksi tarkastellaan sitä, mitkä ulkoiset tekijät rajoittavat monimediaisen pedagogiikan toteutumista ulkomaisten yliopistojen kontekstissa. Monimediaisella pedagogiikalla tarkoitetaan tässä tutkimuksessa oppijalähtöistä kielenopetusta, jossa käytetään laajoja oppimisympäristöjä (Taalas 2005, 2007; Jalkanen & Taalas 2015) ja jossa oppija nähdään sosiokulttuurisen ja ekologisen lähestymistavan mukaisesti aktiivisena toimijana. Tutkimuksen aineisto on kerätty verkkokyselyillä ja puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Opettajien kyselyyn saatiin 23 ja opiskelijoiden kyselyyn 26 vastausta. Haastattelut tehtiin neljälle opettajalle ja neljälle opiskelijalle. Aineiston analyysissa on käytetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Tutkimuksen tuloksista ilmenee, että affordansseina pidetään autenttiseksi koetun kielenkäytön piirteitä, sanastoa sekä kulttuuriin liittyviä ilmiöitä. Monimediaisessa pedagogiikassa voidaan tukea oppijoiden toimijuutta esimerkiksi yksilöllisten tavoitteiden asettamisen ja itsearviointien kautta. Toisaalta opiskelijoiden opettajalta kaipaama tuki liittyy pääsääntöisesti kielioppivirheiden korjaamiseen. Monimediaisen pedagogiikan kehittämistä rajoittaa se, etteivät opiskelijat ja opettajat ole sosiaalistuneet oppimisprosesseja tukeviin käytänteisiin. Lisäksi rajoitteita ovat käytössä olevat ajalliset ja taloudelliset resurssit sekä asenteet, jotka vaikeuttavat monimediaisen opetuksen vakiinnuttamista. Tutkimuksen tuloksia voi soveltaa käytännön opetustyössä, opettajien koulutusta suunniteltaessa sekä lisätutkimusta tehtäessä.fi
dc.format.extent103
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othersuomi vieraana kielenä
dc.subject.othertarjouma
dc.subject.otherkieliekologia
dc.titleEkologinen näkökulma s2-pedagogiikkaan monimediaisissa ympäristöissä Suomen kielen ja kulttuurin opetuksessa ulkomaisissa yliopistoissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201907023519
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi309
dc.subject.ysotoimijuus
dc.subject.ysosuomi toisena kielenä
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysopedagogiikka
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot