dc.contributor.advisor | Vehmas, Hanna | |
dc.contributor.advisor | Karjaluoto, Heikki | |
dc.contributor.author | Saari, Lasse | |
dc.date.accessioned | 2019-06-27T12:15:41Z | |
dc.date.available | 2019-06-27T12:15:41Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64896 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia ja kuvailla, millaisia kuluttajayhteisöjä fantasiaurheilupeleihin osallistujat ovat muodostaneet pelien ympärille ja miten nämä yhteisöt toimivat. Lisäksi selvitettiin, miten fantasiaurheilupelit näkyvät niitä pelaavien suomalaisten päivittäisessä elämässä ja minkälaista kuluttajakäyttäytymistä peleihin liittyy.
Tutkimus toteutettiin yhdistämällä määrällistä ja laadullista tutkimusotetta, joista jälkimmäinen toimi pääasiallisena menetelmänä. Aineistonkeruutapoina olivat määrällisiä ja laadullisia kysymyksiä sisältänyt kysely sekä laadulliset teemahaastattelut. Kyselyaineisto kerättiin Webropol -kyselylomakkeella, johon vastasi 386 fantasiaurheilupelejä pelannutta henkilöä. Kyselyn vastaajista pyydettiin kahdenkeskisiin teemahaastatteluihin kuusi henkilöä, joista jokainen vastasi pyyntöön myöntävästi.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että fantasiaurheilupelien kuluttajayhteisöt ovat yleensä hyvin miehisiä ryhmiä, joissa seurataan urheilua, keskustellaan peleistä pikaviestimien välityksellä ja kilpaillaan yhdessä sovituista, usein rahallisista palkinnoista tai rangaistuksista. Tutkimuksessa havaittiin, että pelaajaryhmiä muodostetaan usein jo olemassa olevien sosiaalisten ryhmien ympärille, mutta niihin liitetään myöhemmässä vaiheessa myös uusia, alkuperäisen ryhmän ulkopuolisia henkilöitä. Pelaajaryhmässä toimiminen tarjoaa tutkimustulosten perusteella sisältöä kanssakäymiseen samanhenkisten ihmisten kanssa, syyn olla yhteydessä ja joskus myös tutustumisväylän uusiin ihmisiin. Lisäksi havaittiin, että fantasiaurheilun pelaamisella koetaan olevan sosiaalisesti yhdis-tävää arvoa, mikäli peleistä keskustellaan aktiivisesti ryhmän jäsenten välillä.
Fantasiaurheilupelien pelaajaryhmät ovat moderni esimerkki urheilun seuraamiseen kiinnittyneistä kuluttajayhteisöistä, joiden yhteisöllistä toimintaa ovat edesauttaneet erityisesti ryhmäviestipalveluiden kuten WhatsAppin käytön yleistyminen. Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää urheiluun liittyvän yhteisöllisen kuluttajakäyttäytymisen ymmärryksen lisäämiseksi sekä fantasiaurheilupelien ja muiden lisäarvoa urheilun seuraamiseen tuottavien palveluiden kehittämistyössä. | fi |
dc.format.extent | 73 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | fantasiaurheilu | |
dc.subject.other | kulttuurinen kulutustutkimus | |
dc.subject.other | kuluttajayhteisöt | |
dc.subject.other | yhdistävä arvo | |
dc.title | Kuluttajayhteisöt fantasiaurheilupeleissä | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201906273499 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.tiedekunta | School of Business and Economics | en |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kauppakorkeakoulu | fi |
dc.contributor.laitos | Liikunta- ja terveystieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Taloustieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Business and Economics | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Liikunnan yhteiskuntatieteet | |
dc.contributor.oppiaine | Social Sciences of Sport | |
dc.contributor.oppiaine | Markkinointi | |
dc.contributor.oppiaine | Marketing | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 5032 | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 20423 | |
dc.subject.yso | kuluttajakäyttäytyminen | |
dc.subject.yso | digitaaliset pelit | |
dc.subject.yso | pelitutkimus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |