Yksityisten ja julkisten lukioiden vaikuttavuuserot Helsingissä
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Erilaisten koulujen vaikutukset oppimistuloksiin ovat kiinnostaneet tutkijoita pitkään. Hyviä oppimistuloksia tuottavien lukioiden identifiointi on mielenkiintoista, sillä arvosanoilla voi olla pitkäaikaisiakin vaikutuksia oppilaidensa tulevaisuuteen. Koulujen laadun ja vaikutuksen arviointi on kuitenkin haastavaa, koska koulun osuus vaikutuksesta on kyettävä erottamaan kaikista muista vaikuttavista tekijöistä. Eräs merkittävä joukko kouluja ovat yksityisesti toimivat ja julkisesti rahoitetut lukiot. Tässä tutkimuksessa luodaan katsaus aihetta koskevaan kirjallisuuteen sekä hyödynnetään lukioiden sisäänpääsyrajojen muodostamaa kvasikokeellista asetelmaa ja regressioepäjatkuvuusasetelmaa, joiden avulla arvioidaan Helsingin alueen yksityisten koulujen kausaalivaikutusta ylioppilaskokeiden arvosanoihin verrattuna julkisiin lukioihin. Koeasetelma mahdollistaa juuri sisäänpääsyrajan ylittäneiden ja sen alle jääneiden tulosten vertailun, joka voidaan tulkita asetelman toimiessa lukion kausaalivaikutukseksi arvosanoihin. Käytössä oleva tutkimusaineisto koostuu kattavista kansallisista rekisteriaineistoista. Näihin aineistoihin on tilastoitu tiedot opiskelijoiden arvosanoista peruskoulussa ja ylioppilaskokeissa sekä toisen asteen yhteisvalinnan hakutiedot. Analyysissä huomataan, että yksityisillä lukioilla vaikuttaisi olevan positiivisia vaikutuksia ylioppilastutkinnon arvosanoihin useammalla mittarilla mitattuna. Erilaiset robustisuus ja luotettavuustarkastelut vahvistavat tuloksia ja tutkimusasetelman validiteettia.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Monikielisenä ylioppilaskokeessa : S2-opiskelijoiden menestyminen matematiikan, reaaliaineiden ja vieraiden kielten kokeissa
Haimilahti, Eeva (2021)Tutkimukseni on poikkileikkaava kokonaistutkimus suomi toisena kielenä (S2) -oppimäärää opiskelevien lukiolaisten menestymisestä ylioppilastutkinnossa. Tutkimuskysymykseni ovat, onko äidinkielen ja kirjallisuuden arvosanalla ... -
Kauppa asuinalueen keskuksena : kyläkaupasta yksityisten ja julkisten palveluiden käyttöliittymä -hankkeen loppuraportti
Nyrhinen, Jussi; Tantarimäki, Sami; Skippari, Mika; Uusitalo, Outi; Koivisto, Janne (Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, 2015)Alueiden rakennemuutoksen myötä palvelut keskittyvät keskusalueille. Toisaalta samanaikaisesti etenkin maaseudun väestön ikääntyminen on lisännyt tarvetta lähipalveluille. Verkkopalvelut, lähikauppa ja tässä hankkeessa ... -
Eriytyvä varhaiskasvatus? : erot yksityisten ja julkisten päiväkotien lähialueissa
Ruutiainen, Ville; Paananen, Maiju; Fjällström, Salla (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2023)Yksityiset varhaiskasvatuspalvelut ovat lisääntyneet viime vuosikymmenen aikana merkittävästi. Yksityisiä palveluja käyttävät tyypillisesti korkeammassa sosioekonomisessa asemassa olevat perheet. Tässä artikkelissa ... -
Hallitseeko ylioppilaskokelas pitkän matematiikan? : pitkän matematiikan tehtävien aihealuejaottelua ja tehtäväkohtaisten pisteiden analysointia
Tallila, Tiia (2013)TIIVISTELMÄ JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO, Matematiikan ja tilastotieteen laitos Tallila, Tiia: Hallitseeko ylioppilaskokelas pitkän matematiikan? Pitkän matematiikan tehtävien aihealuejaottelua ja tehtäväkohtaisten pisteiden ... -
Ylioppilaskokeiden arvosanojen vertailtavuus eri aineissa vuosina 2007-2011
Mehtäläinen, Jouko; Välijärvi, Jouni (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2013)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.