Kauppa asuinalueen keskuksena : kyläkaupasta yksityisten ja julkisten palveluiden käyttöliittymä -hankkeen loppuraportti
Julkaistu sarjassa
Julkaisuja / Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakouluPäivämäärä
2015Alueiden rakennemuutoksen myötä palvelut keskittyvät keskusalueille. Toisaalta samanaikaisesti etenkin maaseudun väestön ikääntyminen on lisännyt tarvetta lähipalveluille. Verkkopalvelut, lähikauppa ja tässä hankkeessa tutkitut pelkistetyt palvelukonseptit yhdessä mahdollistavat kuitenkin arjen palvelujen tuotannon myös reuna- ja haja-asutusalueille, mikäli paikallinen ostovoima riittää ylläpitämään kauppaa.
Jotta kyläkaupoilla olisi paljon tarjottavaa myös tulevaisuudessa, käynnistettiin maaliskuussa 2013 kaksivuotinen hanke "Kyläkaupasta yksityisten ja julkisten palveluiden käyttöliittymä". Projektia rahoitti Hämeen ELY-keskus. Hanke liittyi Manner-Suomen Maaseudun kehittämisohjelman 2007–2013 tavoitteisiin suunnitella ja kehittää maaseudun palveluita huomioiden eri väestö- ja toimija- ryhmät. EU osallistui hankkeen rahoitukseen. Projektissa edistettiin kyläkauppojen toiminnan turvaamista selvittämällä vaihtoehtoja monipuolistaa kyläkauppojen palvelutoimintaa. Palvelupilotointien avulla tuotiin esiin kyläkauppojen erilaisia mahdollisuuksia toimia yksityisten ja osittain julkisten palvelujen tuotantoverkostossa.
Hankkeen loppuraportissa esitellään projektin taustaa ja toteutettu pilottikokeilu, hankkeen keskeisimmät tutkimustulokset sekä pohditaan niin kaupan, palveluyritysten kuin kuntasektorin näkökulmasta, kuinka kehittää yhteisiä toimintatapoja sujuvan arjen turvaamiseksi maaseutukylissä. Lisäksi raportti sivuaa yleisesti lähikauppojen asemaa alueensa keskuksina niin taajamissa, kaupungeissa kuin haja-asutusalueilla.
...
Julkaisija
Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakouluISBN
978-951-39-6186-2ISSN Hae Julkaisufoorumista
1799-3059Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kyläkaupan palveluiden laatu asiakkaiden näkökulmasta
Niemelä, Tarja; Vasama, Miia (Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, 2014) -
Eriytyvä varhaiskasvatus? : erot yksityisten ja julkisten päiväkotien lähialueissa
Ruutiainen, Ville; Paananen, Maiju; Fjällström, Salla (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2023)Yksityiset varhaiskasvatuspalvelut ovat lisääntyneet viime vuosikymmenen aikana merkittävästi. Yksityisiä palveluja käyttävät tyypillisesti korkeammassa sosioekonomisessa asemassa olevat perheet. Tässä artikkelissa ... -
Työterveyshuolto ja julkisten terveydenhuollon palveluiden rahoitus : alueellinen näkökulma
Eräjärvi, Anni-Mari (2024)Sosiaali- ja terveyspalveluilla on merkittävä rooli suomalaisessa hyvinvointijärjestelmässä. Tämä perustuu siihen, että julkisella vallalla on perustuslain mukaan velvollisuus edistää kansalaisten hyvinvointia, terveyttä, ... -
Yksityisten ja julkisten lukioiden vaikuttavuuserot Helsingissä
Manninen, Kalle (2019)Erilaisten koulujen vaikutukset oppimistuloksiin ovat kiinnostaneet tutkijoita pitkään. Hyviä oppimistuloksia tuottavien lukioiden identifiointi on mielenkiintoista, sillä arvosanoilla voi olla pitkäaikaisiakin vaikutuksia ... -
Luovuus arvon tuottajana : kaupan esimiesten näkemyksiä luovuuden käyttömahdollisuuksista, merkityksestä ja tukemisesta ketjuliiketoiminnassa
Kasurinen, Liisa (2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää päivittäistavarakaupan esimiesten näkemyksiä työntekijän luovuuden käyttömahdollisuuksista, sen merkityksestä kilpailukyvylle, ja miten esimies voi tukea työntekijän luovuutta ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.