Show simple item record

dc.contributor.advisorHaimi, Jari
dc.contributor.advisorKuparinen, Anna
dc.contributor.authorAuerniitty, Aarni
dc.date.accessioned2019-06-25T09:54:57Z
dc.date.available2019-06-25T09:54:57Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64835
dc.description.abstractTietokone- ja konsolipelit ovat hyvin suosittuja nuorten keskuudessa. Siten elektronisten pelien sisällyttäminen opetukseen tuntuu luontevalta. Pelien on todettu hyödyttävän monien eri-ikäisten oppilaiden oppimista ja motivaatiota opiskeluun. Tässä tutkimuksessa selvitettiin opetuksen pelillistämisen vaikutusta oppilaiden oppimiseen ja motivaatioon lukion biologian opetuksessa. Tutkimus toteutettiin opetuskokeiluna neljällä oppilasryhmällä keväällä 2018, ja siihen osallistui yhteensä 96 oppilasta. Opetuspelinä käytettiin järven ekosysteemin toimintaa ja eliöiden välisiä vuorovaikutussuhteita sekä kalastuksen vaikutuksia havainnollistavaa Kalapeliä. Oppilaat pelasivat Kalapeliä pienissä ryhmissä kahdella eri oppitunnilla. Pelaamisen yhteydessä oppilaat vastasivat alku- ja loppukyselyyn, jotka kartoittivat oppilaan taustaa, motivoituneisuutta ja oppimista. Myös oppilaiden mielipiteitä opetuksen pelillistämisestä kysyttiin toisen kyselyn lopuksi. Opetuspelin ei havaittu vaikuttavan oppilaiden motivaatioon biologian opiskelua kohtaan tutkimuksen aikana. Myöskään suurimmassa osassa oppimista mittaavien kysymysten vastauksia ei tapahtunut merkittävää muutosta ensimmäisen ja toisen opetuskerran välillä. Tärkeimpinä pelillistämisen hyvinä ominaisuuksina mainittiin apu vaikeiden kokonaisuuksien hahmottamisessa, hauskuus ja motivoiva vaikutus. Huonoina ominaisuuksina eniten mainintoja saivat pelin monimutkaisuus ja keskittymisen herpaantuminen. Tutkimuksen perusteella pelillistäminen voi toimia osana biologian lukio-opetusta, joskaan sen vaikutus oppilaiden motivaatioon ja oppimiseen ei ole yksiselitteinen.fi
dc.description.abstractComputer and console games are an extremely popular form of entertainment among the young. Thus, integrating electronic games into school teaching would make sense. Gamification has shown to increase learning and motivation of students of various ages. In this study the effect of gamification on student motivation and learning was studied in high school biology. The data was collected in Spring 2018 in four different student groups. Total of 96 students participated in the study. The educational game used was the Kalapeli (in English: Fishgame), which demonstrates interactions between species in a lake ecosystem and effect of fishing on the fish stocks and other species in the lake. Students played the Kalapeli in small groups during two separate classes. Before the first and after the second class, students took part in a survey, which measured their motivation and learning. Students’ opinion on gamification was also asked with an open question in the end of the second survey. The game did not have an effect on students’ motivation. Most of the answers did not change significantly in the questions measuring student learning. The way games help to understand difficult subjects, are fun and motivate towards studying are all important features of gamification. Most popular bad features mentioned were the sometimes complicated nature of games and loosing focus in class. It can be concluded that gamification could work in high school biology, although its effect on students’ motivation and learning is not unambiguous.en
dc.format.extent43
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherKalapeli
dc.subject.otherexploratory learning
dc.subject.otherintervention
dc.titlePelillistämisen vaikutus oppilaiden opiskelumotivaatioon ja oppimiseen biologian lukio-opetuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201906253421
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaMatemaattis-luonnontieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sciencesen
dc.contributor.laitosBio- ja ympäristötieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Biological and Environmental Scienceen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineBiologian opettajankoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher education programme in Biologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi4014
dc.subject.ysopelillistäminen
dc.subject.ysotutkiva oppiminen
dc.subject.ysoopetuskokeilut
dc.subject.ysopelit
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysobiologia
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoopiskelumotivaatio
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record