Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorFortelius, Carl
dc.contributor.advisorKähärä, Topi
dc.contributor.authorSaranko, Olli
dc.date.accessioned2019-06-25T07:31:30Z
dc.date.available2019-06-25T07:31:30Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64829
dc.description.abstractIlmatieteen laitoksen tiesäämalli RoadSurfia, säämalli HARMONIE-AROME:a, ilman ja alustan vuorovaikutuksia kuvaavaa malliyhdistelmä SURFEX:ia ja kaupungin energiatasemalli TEB:iä käytettiin mallintamaan tulevaisuuden ilmaston tiesääolosuhteita Helsingissä ja pääkaupunkiseudulla. Käytetyn hilaruudukon tarkkuus oli SURFEX/TEB-mallilla 500 m ja 2,5 km HARMONIE-AROME-sääajoissa. Tiesää- ja jalankulkuolosuhteita tutkittiin erikseen RoadSurfin eri asetuksilla. Mallinnetut ilmaston muutokset perustuvat RCP8.5-kehityskaareen ja ilmastonmuutosmalleihin. Aikahorisontiksi valittiin 2040–2069. Tämä tutkimus on osa kahta EU-projektia, URCLIM:ia ja iSCAPE:a. Mallien ennustamat sääolosuhteiden muutokset ovat merkittävimpiä ilman lämpötilassa. Mallinnetut tulokset osoittavat, että sekä vaikeat tieolosuhteet että liukkaat jalankulkuolosuhteet vähenevät merkittävästi. Sekä tiesää- että jalankulkuolosuhteissa näkyy selviä, mutta ei niin merkittäviä, riippuvuuksia kaupungin rakennustyypistä.fi
dc.description.abstractFMI’s road weather model RoadSurf, weather model HARMONIE-AROME and surface modelling platform SURFEX with Town Energy Balance model TEB were used to model weather and especially road and pedestrian weather conditions in a changing climate in the Helsinki capital region. The grid resolution was 500 m for SURFEX/TEB and 2.5 km for HARMONIE-AROME. The simulated effects of climate change were based on the Representative Concentration Pathway RCP8.5 and several climate change models. The modelled time horizon was 2040–2069. The study is part of two EU-projects, URCLIM and iSCAPE. The climatological changes are most significant in air temperature forcing. The model results show that the number of difficult road and pedestrian conditions decrease significantly. Both road and pedestrian conditions depend clearly on the urban morphology, but these dependencies are not very strong.en
dc.format.extent49
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.otherRoadSurf
dc.subject.otherroad weather
dc.subject.otherNWP
dc.subject.otherroad conditions
dc.subject.otherpedestrian conditions
dc.subject.otherRCP8.5
dc.subject.other2055 climate
dc.subject.otherSURFEX
dc.subject.otherTEB
dc.subject.otherHARMONIE-AROME
dc.subject.otherURCLIM
dc.subject.otheriSCAPE
dc.titleModelling winter conditions of streets and pavements in a changing climate
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201906253414
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaMatemaattis-luonnontieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sciencesen
dc.contributor.laitosFysiikan laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Physicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineFysiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysicsen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi4021
dc.subject.ysokeli
dc.subject.ysoilmastonmuutokset
dc.subject.ysosää
dc.subject.ysoroad conditions
dc.subject.ysoclimate changes
dc.subject.ysoweather
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot