Modelling winter conditions of streets and pavements in a changing climate
dc.contributor.advisor | Fortelius, Carl | |
dc.contributor.advisor | Kähärä, Topi | |
dc.contributor.author | Saranko, Olli | |
dc.date.accessioned | 2019-06-25T07:31:30Z | |
dc.date.available | 2019-06-25T07:31:30Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64829 | |
dc.description.abstract | Ilmatieteen laitoksen tiesäämalli RoadSurfia, säämalli HARMONIE-AROME:a, ilman ja alustan vuorovaikutuksia kuvaavaa malliyhdistelmä SURFEX:ia ja kaupungin energiatasemalli TEB:iä käytettiin mallintamaan tulevaisuuden ilmaston tiesääolosuhteita Helsingissä ja pääkaupunkiseudulla. Käytetyn hilaruudukon tarkkuus oli SURFEX/TEB-mallilla 500 m ja 2,5 km HARMONIE-AROME-sääajoissa. Tiesää- ja jalankulkuolosuhteita tutkittiin erikseen RoadSurfin eri asetuksilla. Mallinnetut ilmaston muutokset perustuvat RCP8.5-kehityskaareen ja ilmastonmuutosmalleihin. Aikahorisontiksi valittiin 2040–2069. Tämä tutkimus on osa kahta EU-projektia, URCLIM:ia ja iSCAPE:a. Mallien ennustamat sääolosuhteiden muutokset ovat merkittävimpiä ilman lämpötilassa. Mallinnetut tulokset osoittavat, että sekä vaikeat tieolosuhteet että liukkaat jalankulkuolosuhteet vähenevät merkittävästi. Sekä tiesää- että jalankulkuolosuhteissa näkyy selviä, mutta ei niin merkittäviä, riippuvuuksia kaupungin rakennustyypistä. | fi |
dc.description.abstract | FMI’s road weather model RoadSurf, weather model HARMONIE-AROME and surface modelling platform SURFEX with Town Energy Balance model TEB were used to model weather and especially road and pedestrian weather conditions in a changing climate in the Helsinki capital region. The grid resolution was 500 m for SURFEX/TEB and 2.5 km for HARMONIE-AROME. The simulated effects of climate change were based on the Representative Concentration Pathway RCP8.5 and several climate change models. The modelled time horizon was 2040–2069. The study is part of two EU-projects, URCLIM and iSCAPE. The climatological changes are most significant in air temperature forcing. The model results show that the number of difficult road and pedestrian conditions decrease significantly. Both road and pedestrian conditions depend clearly on the urban morphology, but these dependencies are not very strong. | en |
dc.format.extent | 49 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.subject.other | RoadSurf | |
dc.subject.other | road weather | |
dc.subject.other | NWP | |
dc.subject.other | road conditions | |
dc.subject.other | pedestrian conditions | |
dc.subject.other | RCP8.5 | |
dc.subject.other | 2055 climate | |
dc.subject.other | SURFEX | |
dc.subject.other | TEB | |
dc.subject.other | HARMONIE-AROME | |
dc.subject.other | URCLIM | |
dc.subject.other | iSCAPE | |
dc.title | Modelling winter conditions of streets and pavements in a changing climate | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201906253414 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Fysiikan laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Physics | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Fysiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physics | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 4021 | |
dc.subject.yso | keli | |
dc.subject.yso | ilmastonmuutokset | |
dc.subject.yso | sää | |
dc.subject.yso | road conditions | |
dc.subject.yso | climate changes | |
dc.subject.yso | weather | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
-
Pro gradu -tutkielmat [28992]