Salmiakin näköinen rakennus : arkkitehtuurikasvatus ja kohtaamisten mahdollisuus rakennuksessa –tapausesimerkkinä Kuokkalan kirkko
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Pro gradu -tutkielmani keskittyy nuorten ja lasten kanssa tehtävään arkkitehtuurikasvatukseen ja
arkkitehtuurikokemukseen rakennuksessa. Tarkastelen pro gradu –tutkielmassani arkkitehtuurikokemusta kehollisena, kinesteettisenä ja haptisena, unohtamatta sen kuvitteluun ja mielikuvitukseen liittyviä näkökulmia. Tutkimuskysymykseni liittyy siihen voiko rakennus edesauttaa
muihin liittymistä ja yhteisöllisyyttä. Ajatteluni taustalla on fenomenologinen näkemys arkkitehtuurin kokemisesta. Tutkielman aineisto on hankittu suunnittelemalla ja toteuttamalla julkisessa
tilassa, Kuokkalan kirkossa, arkkitehtuurikasvatukseen liittyvä työpaja. Työpaja on taltioitu valo-
ja videokuvaamalla sekä sen aikana on käytetty osallistuvan havainnoinnin menetelmää. Tutkimusaineistoa olen käsitellyt arkkitehtuuriteoriasta nousevien teemojen avulla. Keskeisiä alueita
ovat olleet yhteisöllisyyden ajatus tilassa, arkkitehtuurikokemuksen muuttuminen sisä- ja ulkotilassa, paikan kokemus ja kuvittelun ja kehollisuuden merkitys osana arkkitehtuurikokemusta.
Samoin kuin elämme kehon kautta, elämme myös paikan kautta, elämme paikassa kuin kehossa.
Tarkastelen työssäni rakennuksen kieltä, sen kohdattavuutta ja mahdollisuutta tarjota aineksia
oman olemassaolon ja yhteisöllisyyden pohtimiseen. Kuokkalan kirkko valikoitui esimerkkitapaukseksi sen ollessa lähtökohtaisesti yhteisön tila ja arkkitehtuuriltaan ja materiaaleiltaan aisteihin
ja kuvitteluun vetoava. Työpaja toteutui kertaluonteisena, mutta toteutuksena kolmiosaisena siten, että ensimmäinen osa käsitteli tilan haltuunottamista ja tutkimista aistien ja tarkkailun avulla,
toisessa osassa työskenneltiin pienoismallirakentamisen keinoin käyttäen materiaalina puuosia ja
karkkia ja viimeisessä osassa keskusteltiin työpajan teemoista, erityisesti yhteisöllisyyden käsitteestä ja osallistujien käsityksistä ja suhteesta kyseiseen rakennukseen. Tutkielmassa luodaan
laajempi näkökulma pohtimalla lasten ja nuorten tila- ja ympäristökokemusta. Omasta taustastani
johtuen pohdin myös lyhyesti museokontekstia arkkitehtuurikasvatuksen alustana. Keskityn tässä
erityisesti vuoropuheluun, niin rakennuksen ja kokijan kuin oppaan ja kokijan välillä.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23396]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kirkonrakentajasuku Rijf : pohjalaisen kirkonrakentajasuvun rakennus- ja tuotanto sekä toiminta kustavilaisen aikakauden Suomessa. [Lektio]
Mäkelä, Paula (Taidehistorian seura, 2016) -
Kirkonrakentajasuku Rijf : pohjalaisen kirkonrakentajasuvun rakennus- ja suunnittelutuotanto sekä toiminta kustavilaisen aikakauden Suomessa
Mäkelä, Paula (University of Jyväskylä, 2015)This dissertation deals with the building and design work of the church builder family Rijf in Österbotten during the Gustavian Period. The Rijfs were Finland- Swedes and entailed four mason-based master builders: Thomas ... -
Suomalainen moderni puuasuntorakentaminen 1990 - ja 2000 -lukujen vaihteessa : tapausesimerkkinä Niiralan Kulma Oy:n modernit puuvuokratalot Kuopiossa
Purdy, Sirpa (2010)Tutkielman näkökulma kohdistuu rakennettuun ympäristöön. Tutkielmassa selvitetään 1990-luvun lopun suomalaista modernia puuasuntorakentamista. Tapausesimerkkinä työssä toimii kuopiolaisen kaupungin vuokrataloyhtiö Niiralan ... -
Äänitetyt maisemat yläkoulun kestävän kehityksen opetuksessa
Häkkinen, Leena (2021)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaiden ajatuksia tallennetuista äänimaisemista ja luonnossa äänittämisestä. Tavoitteena oli selvittää, voisivatko äänitetyt maisemat ja työpajatyöskentely olla osa koulujen kestävän ...