Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKaijanaho, Antti-Juhani
dc.contributor.authorMerikivi, Mikko
dc.date.accessioned2019-06-19T05:57:17Z
dc.date.available2019-06-19T05:57:17Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64688
dc.description.abstractTutkielmassa perehdytään AlphaGo Zeron toimintaan ja oleellisimpiin siinä käytettyihin tekniikoihin. AlphaGo Zero on tekoäly go-lautapelille, jota on pidetty tekoälyille hankalana. Tärkeä syy AlphaGo Zeron menestykseen oli käyttää neuroverkkojen ja Monte Carlo -puuhaun yhdistelmää. Löydän tälle menetelmälle muitakin käyttökohteita. Kehitystä aikaisempaan AlphaGo-tekoälyyn nähden oli erityisesti pelaamaan oppiminen ilman ihmisten ohjausta, kahden neuroverkon yhdistäminen yhdeksi, joka antaa kaksi ulostuloa, sekä residuaalisten neuroverkkojen käyttäminen.fi
dc.description.abstractThis thesis explains how AlphaGo Zero and the most relevant of the techniques it utilizes work. AlphaGo Zero is an artificial intelligence for go, a board game that has been thought to be difficult for computers. An important reason for the success of AlphaGo Zero was how it combined neural networks and Monte Carlo tree search. I present other applications for this method as well. AlphaGo Zero had a number of improvements compared to its predecessor AlphaGo. The most important ones were that it learns without human guidance, that it combines two neural networks into one that has two outputs, and that it utilizes residual networks.en
dc.format.extent33
dc.language.isofi
dc.subject.otherAlphaGo Zero
dc.subject.otherMonte Carlo -puuhaku
dc.subject.othertietokone-go
dc.subject.othervahvistusoppiminen
dc.subject.otherkonvoluutioneuroverkot
dc.subject.otherresiduaaliset neuroverkot
dc.titleNeuroverkot ja AlphaGo Zero
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201906193278
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietotekniikkafi
dc.contributor.oppiaineMathematical Information Technologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi602
dc.subject.ysostrategiapelit
dc.subject.ysokoneoppiminen
dc.subject.ysoneuroverkot
dc.subject.ysotekoäly


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot