dc.contributor.author | Vanhala, Pauli | |
dc.date.accessioned | 2019-06-18T06:03:33Z | |
dc.date.available | 2019-06-18T06:03:33Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64667 | |
dc.description.abstract | Tutkin Michelangelo di Merisi da Caravaggion (1571–1610) öljyvärimaalausta Paavalin kääntymys (1601). Maalaus sijaitsee
Santa Maria del Popolo -kirkon Cerasi-kappelissa Roomassa. Samassa kappelissa on kaksi muutakin maalausta. Esillä ovat
myös Caravaggion maalaama Pietarin ristiinnaulitseminen (1601) ja Annibale Carraccin (1560–1609) Neitsyt Marian
taivaaseenottaminen (1601). Olen tullut siihen tulokseen, että näillä kolmella maalauksella on keskinäinen vuoropuhelu, jota ei
juuri ole aiemmassa kirjallisuudessa otettu huomioon. Käytän tulkinnassa hyödyksi taidehistorian opintojeni lisäksi teologian,
uskontotieteen, filosofian, estetiikan, alue- ja kulttuurintutkimuksen ja kulttuuriperinnön tutkimuksen opintoja, joiden avulla
esitän maalauksen tulkintaan uusia näkökulmia.
Maalauksen tärkeä teema on ihminen tienristeyksessä, käännekohdan äärellä. Tämä teema on ajaton ja koskee kaikkia ihmisiä –
katolisen kirkon opetuksen mukaan myös heitä, jotka ovat jo nukkuneet pois. Caravaggion maalaama Paavali makaa kädet ja
jalat harallaan kuin rocktähti, sillä jumalallinen valospotti, totuuden välähdys, on sokeuttanut hänet. Paavali joutuu tutkimaan
sisintään. Tappajasta syntyy uusi ihminen, joka julistaa rauhaa kaikille.
Olen ollut koko aikuisikäni tekemisissä huonoista olosuhteista pelastettujen hevosten kanssa. Kolmas tärkeä tutkimuskohde
onkin hevonen, joka täyttää maalauksen pinta-alasta valtaosan. Hevosen keskeisyydelle on löydettävissä runsaasti perusteita
antiikin taruperinteestä, kirkon opetuksesta ja maalaustaiteen historiasta. Kilpailu maalareiden välillä oli armotonta, ja siksi
Caravaggio panosti maalauksiinsa intohimoisesti. Hän teki tarkkaa taustatyötä ennen maalaamistapahtumaa. On epäuskottavaa.
että hevonen olisi maalattu teokseen vain sen vuoksi, että maalari olisi halunnut osoittaa kilpailijoilleen ylivoimaansa vaikean
hahmon maalaamisessa. Hevosen hoitajaksi tutkimuskirjallisuudessa usein arveltu mies on tulkintani mukaan ensimmäinen
kristitty marttyyri Stefanos, jonka kivitykseen Paavali oli osallistunut. Toinen keskeinen löytöni on se, että teoksessa on mukana
monella tasolla arkkienkeli Mikael.
Caravaggion teokset näyttävät dokumentaarisilta, valokuvamaisilta, niissä on huumoria, ne ovat monitulkintaisia. Teosten
väriskaala on poikkeuksellisen rikas. Valokuvaajana olen innoissani Caravaggion tavasta käsitellä valoa. Tulkinnassani teokseen
maalattu valoilmiö tarkoittaa Kristuksen ilmestymistä, joka on symbolisesti puettu arkkienkeli Mikaelin miekan välähdykseen.
Lähdekirjallisuudessa Caravaggio esitetään nerona, joka edusti uutta aikakautta. Hänet nähdään jopa modernismin perustajana.
On myös kirjoitettu, että hänen todellinen suuruutensa löydettiin vasta 1900-luvun toisella vuosikymmenellä. Monet hänen
maalauksistaan, kuten Paavalin kääntymys, ovat kuitenkin olleet samalla paikalla jo vuosisatoja ja palvelleet pyhiinvaeltajia
sekä messussa kävijöitä samalla tavalla kuin nyt. Tämä arkinen seikka on mielestäni hyvin merkittävä. Teos toimii edelleen
tehtävässään katolisen uskon artefaktina ja tärkeänä 1600-luvun alun Rooman kirkkotaiteen dokumenttina. | fi |
dc.format.extent | 99 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | Caravaggio | |
dc.subject.other | Paavali | |
dc.subject.other | Pietari | |
dc.subject.other | Neitsyt Maria | |
dc.subject.other | arkkienkeli Mikael | |
dc.subject.other | Stefanos | |
dc.subject.other | Luther | |
dc.subject.other | vastareformaatio | |
dc.subject.other | Santa Maria del Popolo | |
dc.subject.other | Rooma | |
dc.title | Paavalin kääntymys Caravaggion kuvaamana | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201906183261 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Taidehistoria | fi |
dc.contributor.oppiaine | Art History | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 310 | |
dc.subject.yso | kuvataide | |
dc.subject.yso | paha | |
dc.subject.yso | hyvä | |
dc.subject.yso | valo | |
dc.subject.yso | kääntymys | |
dc.subject.yso | pyhiinvaellukset | |
dc.subject.yso | roomalaiskatolinen kirkko | |
dc.subject.yso | maalaukset | |
dc.subject.yso | hevonen | |
dc.subject.yso | maalaustaide | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.accessrights | Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.. | fi |
dc.rights.accessrights | The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities). | en |
dc.type.okm | G2 | |