Beskrivning av auditiva element i undertexter för döva och hörselskadade
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, minkälaisia auditiivisia elementtejä kuurojen ja kuulovammaisten ohjelmatekstityksissä kuvaillaan. Kuuroille ja kuulovammaisille tarkoitetut ohjelmatekstitykset sisältävät usein informaatiota elokuvan tai sarjan äänimaailmasta, esimerkiksi puhelimen soidessa tekstityksissä voi lukea ”(puhelin)”. Tutkielman materiaalina käytettiin ruotsalaista Martin Beck -elokuvaa, josta kerättiin sulkeissa olevat kuvaukset, jotka lajiteltiin juonen kannalta oleellisiin ja tunnelmaa luoviin kuvauksiin. Materiaalista kerättiin myös kohdat, joissa kuvauksia ei annettu, vaikka ääniraidalla kuului jotakin ääntä.
Tutkimuksessa selvisi, että suurin osa äänistä (74 %), joita oli kuvattu, oli oleellisia juonelle. Nämä äänet saivat siis aikaan jonkinlaisen reaktion roolihahmoissa ja täten niitä oli tarpeen kuvata tekstityksissä, jotta juoni pysyisi ymmärrettävänä kuuroille ja kuulovammaisille katsojille. Äänet, joita ei ollut kuvailtu jaettiin kolmeen ryhmään: musiikki, taustaäänet ja kielet. Materiaalissa esiintyi sekä diegeettistä (kuvassa näkyvää, elokuvan maailmaan kuuluvaa) että ei-diegeettistä (lisättyä, vai katsojalle kuuluvaa) musiikkia. Elokuvassa puhuttiin ruotsin lisäksi muitakin kieliä, mutta tekstityksissä ei viitattu muiden kielien käyttöön ollenkaan. Joitakin juonelle oleellisia ääniä ei ollut pystytty kuvailemaan tekstityksissä tilan puutteen vuoksi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Avustavien teknologioiden käyttö opetuksessa kuurojen ja huonosti kuulevien opiskelijoiden inkluusioon
Valtonen, Waltteri (2020)Tässä tutkielmassa tutustun erilaisiin teknologisiin ratkaisuihin, joilla voidaan tehostaa kuurojen, huonosti kuulevien ja muista oppimisvaikeuksista kärsivien opiskelijoiden etäopetusta. Tärkeimmät havainnot liittyvät ... -
Pois oppimisyhteiskunnan marginaalista? : koulutuksen merkitys vuosina 1960-1990 opiskelleiden lapsuudestaan kuurojen ja huonokuuloisten aikuisten elämänkulussa
Lehtomäki, Elina (Jyväskylän yliopisto, 2005)Koulutuksen, varsinkin erityisopetuksen, on oletettu ehkäisevän syrjäytymistä tai ratkaisevan syrjäytymisen ongelmia. Elina Lehtomäki selvitti koulutuksen merkitystä perusasteen jälkeen erityisopetuksessa opiskelleiden, ... -
Kuulovammaisena yleisopetuksen liikunnassa
Ruonakangas, Laura (2023)Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella koululiikuntaa kuulovammaisen oppilaan näkökulmasta. Pyrkimyksenä on selvittää olemassa olevien tutkimusten perusteella, miten kuulovammaiset oppilaat kokevat koululiikunnan ... -
Kerromme kuulevien koulusta : viittomakielisenä oppilaana yleisopetuksessa
Sivunen, Ulla (2007)Nykyään monet kuurot ja huonokuuloiset oppilaat integroidaan yleisopetukseen. Osa integroiduista lapsista on viittomakielisiä, joiden näkökulmaa integraatiosta ei ole aiemmin Suomessa tutkittu. Tutkimuksessa selvitettiin, ... -
Viestintähaasteet kuurojen ja kuulevien yliopisto-opiskelijoiden keskinäisessä viestinnässä
Haatainen, Pieta (2013)Tässä tutkielmassa selvitetään kuurojen ja kuulevien yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia viestintähaasteista heidän keskinäisissä työskentelytilanteissaan. Tavoitteena on ymmärtää ja kuvata opiskelijoiden viestintäodotuksia, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.