Show simple item record

dc.contributor.advisorValkonen, Tarja
dc.contributor.authorHuttunen, Johanna
dc.date.accessioned2019-06-14T07:20:34Z
dc.date.available2019-06-14T07:20:34Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64615
dc.description.abstractTämä opinnäytetyö on kirjallisuuskatsaus, jonka tavoitteena on kuvata ja jäsentää sosiaalityöntekijän ja asiakkaan vuorovaikutusta koskevaa tutkimusta viimeisen kymmenen vuoden ajalta. Sosiaalityön tavoitteena on edistää hyvinvointia tarjoamalla tukea sitä tarvitseville. Käytännössä sosiaalityö tapahtuu sosiaalityön ja asiakkaan välisessä vuorovaikutuksessa, minkä vuoksi sosiaalityöntekijän ja asiakkaan välinen vuorovaikutus on keskeinen osa sosiaalityötä.. Tämän systemaattisen kirjallisuuskatsauksen aineisto muodostui 23 sosiaalityöntekijän ja asiakkaan välistä vuorovaikutusta käsittelevästä vertaisarvioidusta, englanninkielisestä tutkimusartikkelista (ks. Liite 1). Katsauksen aineisto etsittiin kansainvälisistä viestinnän ja sosiaalityön tietokannoista. Katsausaineisto jäsennettiin taulukoimalla tutkimuksen kohde, tavoitteet, tutkimushenkilöt, tutkimusmenetelmä ja keskeiset tutkimustulokset (ks. Liite 2). Katsaus osoittaa, että sosiaalityöntekijän ja asiakkaan välistä vuorovaikutusta on tehty tasapuolisesti niin sosiaalityöntekijöiden kuin asiakkaidenkin näkökulmasta. Pääasiallisesti tutkimus on kohdistunut lastensuojelu- ja perhetyöhön. Aiheesta tehty tutkimus osoittautuu melko monipuoliseksi tutkimuksen kohteiden sekä tutkimusotteiden osalta. Aineistonkeruumenetelmät puolestaan ovat aihetta koskevassa tutkimuksessa yksipuolisemmat, sillä valtaosassa tutkimuksia aineisto kerättiin haastatteluin. Tulokset osoittavat, että sosiaalityöntekijän ja asiakkaan välistä vuorovaikutusta koskevassa tutkimuksessa tutkimuksen kohteena on ollut sosiaalityöntekijän ja asiakkaan välisen vuorovaikutussuhteen kuvaukset, vuorovaikutuksen osapuoliin kytkeytyvät ilmiöt, sitoutuminen sekä sosiaalityöntekijän viestintäkäyttäytyminen. Keskeinen haaste sosiaalityöntekijän viestintäkäyttäytymisessä on tasapainoilu luottamuksellisen ja tarpeeksi läheisen asiakassuhteen ja toisaalta ammatillisten rajojen säilyttämisen välillä.fi
dc.format.extent67
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othervuorovaikutussuhde
dc.subject.othervuorovaikutusosaaminen
dc.titleSosiaalityöntekijän ja asiakkaan vuorovaikutus : katsaus vuosien 2008-2019 tutkimuskirjallisuuteen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201906143201
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiainePuheviestintäfi
dc.contributor.oppiaineSpeech Communicationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3132
dc.subject.ysososiaalityöntekijät
dc.subject.ysoasiakkaat
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysososiaalityö
dc.subject.ysoasiakassuhde
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record