Automatic detection of developmental dyslexia from eye movement data
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Lukemisen erityisvaikeus eli dysleksia on maailmanlaajuisesti yleisin neurologinen oppimisvaikeus. Se voi hoitamattomana merkittävästi haitata yksilön akateemista menestystä. Erityisvaikeuden tunnistaminen ja hoitaminen aikaisessa vaiheessa voi kuitenkin vähentää huomattavasti häiriön aiheuttamia ongelmia. Tässä tutkimuksessa esitetään menetelmä tunnistaa dysleksia koneoppimisen avulla silmänliikedatasta. Hyödyntämällä suunnittelutieteen periaatteita oli mahdollista saada uutta tietoa käytettyyn aineistoon liittyen sekä luoda koneoppimismalli, joka pystyy luotettavasti tunnistamaan lukemisen erityisvaikeudesta kärsivät henkilöt. Tutkimuksessa käytettiin tukivektorikone- ja satunnaismetsä-menetelmiä ennustavien mallien luomiseksi. Parhaan saadun mallin tunnistamisen yleistarkkuus oli 89,8% ja dyslektikkojen tunnistamisen tarkkuus 75,9%. Dyslexia is the most common neurological learning disability found worldwide. Though it can seriously hinder individuals' academic success, detecting and treating it early on can drastically reduce its negative effect. Detecting dyslexia reliably and with ease is thus of paramount importance. In this thesis, a method using machine learning and eye movement data to predict if the reader has dyslexia is presented. By using the design science approach, it was possible to obtain new information regarding the data used in addition to a model capable of reliably predicting reading disorders. Support Vector Machine and Random Forest were the methods studied and applied to the data. The best model was obtained by the Support Vector Machine classifier using Random Forest to select the most important features: the general accuracy achieved was 89.8% and the accuracy of detecting dyslexics was 75.9%.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Detection of developmental dyslexia with machine learning using eye movement data
Raatikainen, Peter; Hautala, Jarkko; Loberg, Otto; Kärkkäinen, Tommi; Leppänen, Paavo; Nieminen, Paavo (Elsevier, 2021)Dyslexia is a common neurocognitive learning disorder that can seriously hinder individuals’ aspirations if not detected and treated early. Instead of costly diagnostic assessment made by experts, in the near future dyslexia ... -
An eye movement study on the mechanisms of reading fluency development
Hautala, Jarkko; Hawelka, Stefan; Ronimus, Miia (Elsevier, 2024)Little is known about how word recognition processes, such as decoding, change when reading fluency improves during the school year. Such knowledge may have practical importance by determining which aspects of reading are ... -
Aberrant brain functional networks in type 2 diabetes mellitus : A graph theoretical and support-vector machine approach
Lin, Lin; Zhang, Jindi; Liu, Yutong; Hao, Xinyu; Shen, Jing; Yu, Yang; Xu, Huashuai; Cong, Fengyu; Li, Huanjie; Wu, Jianlin (Frontiers Media SA, 2022)Objective: Type 2 diabetes mellitus (T2DM) is a high risk of cognitive decline and dementia, but the underlying mechanisms are not yet clearly understood. This study aimed to explore the functional connectivity (FC) and ... -
Comparing the forecasting performance of logistic regression and random forest models in criminal recidivism
Aaltonen, Olli-Pekka (2016)Rikosseuraamusalalla on viime vuosina kehitetty uusintarikollisuutta ennustavia malleja (Tyni, 2015), jotka perustuvat tyypillisesti rekisteripohjaisiin mittareihin, jotka mittaavat mm. tuomitun sukupuolta, ikää, rikostaustaa ... -
Dual-stage and dual-deficit? Word recognition processes during text reading across the reading fluency continuum
Hautala, Jarkko; Hawelka, Stefan; Aro, Mikko (Springer Science and Business Media LLC, 2022)Central questions in the study of visual word recognition and developmental dyslexia are whether early lexical activation precedes and supports decoding (a dual-stage view) or not (dual-route view), and the locus of deficits ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.