Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPerälä-Littunen, Satu
dc.contributor.authorFriman, Satu
dc.date.accessioned2019-06-10T06:36:44Z
dc.date.available2019-06-10T06:36:44Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64439
dc.description.abstractAiemmat oppimateriaaleja ja tasa-arvoa tarkastelevat tutkimukset ovat osoittaneet, että miehet ovat oppimateriaalien kuvituksissa ja teksteissä yliedustettuina suhteessa naisiin ja että oppimateriaalit representoivat sukupuolia stereotyyppisesti. Nämä ilmiöt ovat ristiriidassa opetushallituksenkin peräänkuuluttamien sukupuolten tasa-arvon linjauksien kanssa. Oppimateriaalien tasa-arvoisuuden on nähty parantuneen, mutta tarvitsemme edelleen jatkuvaa arviointia. Tässä laadullisessa pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin yläkoulun oppikirjojen kuvitusten miesrepresentaatioita. Teoriataustani pohjautuu vahvasti sukupuolentutkimukseen ja keskeisiä käsitteitä ja näkökulmia pohjaan erityisesti maskuliinisuustutkimuksesta. Tutkimuskysymysten mukaisesti tavoitteena oli temaattisen sisällönanalyysin avulla tarkastella minkälaisia ominaisuuksia oppikirjojen kuvitusten miehiin ja poikiin oli liitetty ja laskea määrällisesti representoidaanko miehiä ja naisia kuvissa yhtä paljon. Tutkimuksen teossa käytettiin tukena UNESCO:n laatimaa oppikirjojen tutkimusta koskevaa ohjekirjaa, jonka avulla pyrittiin varmistamaan tutkimuksen ajankohtaisuus ja merkityksellisyys. Aineisto koostui kolmen yläkouluissa käytössä olevan oppikirjan kuvituksista. Aineiston henkilöiden sukupuolijakauma myötäili aiempaa tutkimusta, sillä myös tämän tutkimuksen kuvituksissa naisia ja tyttöjä esiintyi selvästi miehiä ja poikia vähemmän. Sukupuolten stereotyyppisen representoinnin osalta tulokset olivat hyvin vaihtelevia: aineistosta löytyi hyvin stereotyyppisiä representointeja, mutta myös kuvia, joissa stereotypiointia ei havaittu. Aineiston moninaisuutta voi selittää se, että kuvitusten teossa on mahdollisesti otettu vaihtelevasti huomioon oppimateriaalien sukupuolirepresentointeja koskevat ohjeistukset.fi
dc.format.extent47
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.titlePojat pelaavat ja tytöt tanssivat : maskuliinisuuden representaatioita yläkoulun oppikirjojen kuvituksissa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201906103079
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysooppikirjat
dc.subject.ysomaskuliinisuus
dc.subject.ysokuvitus
dc.subject.ysorepresentaatio
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.subject.ysosukupuoliroolit
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright